23948sdkhjf

Ökad VM-ledning efter dubbel pallplats i Rally Italy

Rally Italy blev en framgång för Volkswagen med Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN) på andra plats och Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) på tredje. Det innebar att Volkswagen ökade på sin ledning ordentligt i World Rally Championship (WRC), både för förare, kartläsare och konstruktörer. Segern gick till Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B, Hyundai) som var inblandade i en spännande kamp om ledningen med Latvala/Anttilla.
Ogier/Ingrassia tvingas enligt reglementet att som mästerskapsledare gå ut först på sträckorna. De kan då inte undvika att förlora mycket tid i lösgruset de två första dagarna och de hade inget med kampen om guldet att göra. De belönades dock med ännu en pallplats efter en imponerande kämpainsats och har anledning att känna att de fick ut det maximala av rallyt.

Andreas Mikkelsen/Anders Jæger (N/N) i den tredje Polo R WRC-bilen råkade ut för ett bakslag när de i full fart körde på en stor sten mitt på banan på fredagen. De tvingades då bryta rallyt med sönderslagen hjulupphängning och kunde glömma allt hopp om att ta viktiga mästerskapspoäng.

Vad gäller kampen om att försvara VM-titlarna för förare, kartläsare och konstruktörer tog Volkswagen ett stort steg framåt i Rally Italy. Sébastien Ogier och Julien Ingrassia utökade sin ledning till 64 poäng medan Volkswagen ökade på sin ledning före närmaste konkurrenten Hyunday från 49 till 70 poäng. I förar- och kartläsarmästerskapen kan man ta maximalt 28 poäng vid varje rally medan det finns 43 poäng att ta i konstruktörsmästerskapet.

Rally Italy på Sardinien är traditionellt ett av de grusrallyn i WRC-kalendern som är särskilt tufft mot människa och maskin. 2026 års rally var inget undantag. Temperaturer omkring 30 grader och mängder med damm gjorde livet svårt för förare och kartläsare. Svårkörda vägar med djupa hjulspår och stora stenar som slets upp ur vägbanan utsatte WRC-bilarna för extrema påfrestningar.

37 segrar och bara åtta rallyn utan vinst – trots tre rallyn i rad utan seger är Polo R WRC med marginal den mest framgångsrika bilen i WRC-historien. Segerandelen 88,22 procent är unik. Volkswagen-par har kommit på pallen vid 78 tillfällen sedan 2013 års Rally Monte Carlo. Minst en av förarna/kartläsarna har stått på pallen vid 43 av 45 rallyn.

Som ledare i mästerskapet hade Sébastien Ogier och Julien Ingrassia än en gång nackdelen av att gå ut först på sträckorna de två första dagarna av Rally Italy. Den här regeln gjorde det omöjligt för de trefaldiga världsmästarna att ta upp kampen om segern trots att de satt i den mest framgångsrika bilen i WRC-historien. Ogier/Ingrassia sopade bort lösgruset för dem som startade senare under exakt 87,04 procent av den totala sträckan. Den nackdelen motsvarade under de två första dagarna en tiondels sekund per kilometer och per bil.

Kampen om andraplatsen för förare och kartläsare i WRC-mästerskapet blir spännande de närmaste tävlingarna och Jari-Matti Latvala och Miikka Anttila är mitt i hetluften. Med andraplatsen i Rally Italy minskade de gapet till konkurrenterna. Fem förarpar är inom tolv poäng från varandra på platserna två till sex i VM-sammandraget.

En stor sten mitt på vägen på delsträckan “Coiluna-Loelle” krossade allt hopp om att samla viktiga poäng för Andreas Mikkelsen and Anders Jæger. I full fart på sjätte växeln kunde det norska paret inte undvika stenen som dök upp efter en högerkurva. Framhjulsupphängningen slogs sönder och det fanns ingen möjlighet att fortsätta. Mikkelsen/Jæger låg på femte plats vid tillfället, direkt efter de närmaste konkurrenterna i VM-tabellen Mads Østberg/Ola Fløene (N/N, M-Sport-Ford) och Ogier/Ingrassia.

Sébastien Ogier blev för 30:e gången snabbast av de snabba på den avslutande specialsträckan på rallyt, där bounspoäng delas ut till de tre snabbaste paren. Och det trots att trefaldige världsmästaren sladdade ut litet för långt i en hårnål. Vid WRC-historiens 70:e Power Stage satte Volkswagen för 36:e gången den snabbaste tiden och har nu samlat bonuspoäng 81 gånger. Volkswagen har nu totalt 175 poäng enbart från Power Stage.

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Italy – slutresultatet

01. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai, 3t 35m 25.8s

02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen, + 24.8s

03. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen, + 1m 37.8s

04. Dani Sordo/Marc Martí (E/E), Hyundai, + 2m 54.0s

05. Ott Tänak/Raigo Mõlder (EST/EST), Ford, + 5m 26.4s

06. Eric Camilli/Benjamin Veillas (F/F), Ford, + 5m 59.8s

07. Henning Solberg/Ilka Minor (N/A), Ford, + 6m 22.2s

08. Teemu Suninen/Mikko Markkula (FIN/FIN), Škoda, + 8m 57.4s

09. Jan Kopecký/Pavel Dresler (CZ/CZ), Škoda, + 9m 47.0s

10. Karl Kruuda/Martin Jarveoja (EST/EST), Ford, + 13m 28.5s

FIA World Rally Championship (WRC), Rally Italy – resultat i Power Stage

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 4m 50.1s

02. Kevin Abbring/Sebastian Marshall (NL/GB), Hyundai +0.6s

03. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen +1.1s

FIA World Rally Championship (WRC), ställningen i mästerskapet

Förarmästerskapet

1Sébastien Ogier, 132 poäng; 2. Dani Sordo, 68; 3. Andreas Mikkelsen, 67; 4. Mads Østberg, 58; 5. Hayden Paddon, 57; 6. Jari-Matti Latvala, 56; 7. Thierry Neuville, 48; 8. Ott Tänak, 34; 9. Kris Meeke, 26; 10. Eric Camilli, 22

Kartläsarmästerskapet

1. Julien Ingrassia, 132 poäng; 2. Marc Martí, 68; 3. Anders Jæger, 67; 4. Ola Fløene, 58; 5. John Kennard, 57; 6.Miikka Anttila, 56; 7. Nicolas Gilsoul, 48; 8. Raigo Mõlder, 34; 9. Paul Nagle, 26; 10. Benjamin Veillas, 22

Konstruktörsmästerskapet

1. Volkswagen Motorsport, 178 poäng; 2. Hyundai Motorsport, 108; 3. M-Sport, 90; 4. Hyundai Motorsport N, 78; 5.Volkswagen Motorsport II, 74; 6. DMACK, 40; 7. Jipocar Czech National Team, 18; 8. Yazeed Racing, 5
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062