23948sdkhjf

El-bilarnas batterier får nytt liv utanför bilen

När lithium-ion-batterier tjänat klart i elfordon finns det nu möjlighet att ge dem nytt liv – återvunna fordonsbatterier går nämligen utmärkt att använda för att lagra energi i andra sammanhang. Ett lithium-ion-batteri i en bil kan ha full kapacitet i över tio år men förr eller senare nås en punkt där det slutar arbeta lika effektivt, kapaciteten sjunker till 80 procent och batterierna måste bytas ut. Men – eftersom det fortfarande är liv i dem är de dock en guldgruva och kan vara perfekta för användning till annat än fordon.

Med allt mer el lokalt producerad av vindkraftverk och solceller ökar intresset för stora batterier för lagring av el i hem och företag.

– En källare med konstant temperatur är perfekt för ett batteri, säger Hartung Wissman som är vd för tyska batteriföretaget ACCUmotive. – Ett batteri som inte längre klarar de tuffa förhållandena i en bil, kan ändå ha en lång andra karriär framför sig som stationärt batteri.

Batterierna måste vara helt intakta efter sina mobila karriärer och de olika fordonsbatterierna kan även skilja sig mycket från varandra. Ett batteri till en laddhybrid, är inte lämpat för en andra karriär som stationärt batteri – här fungerar batterier som suttit i helelektriska fordon bäst.

Intresset för batterier för energilagring växer i takt med att det byggs allt fler anläggningar för vind- och solenergi. Anläggningar som producerar el bara under vissa tider, och där någon form av lagring är en förutsättning för tillväxt.
Tyska Daimler är en föregångare på området och man sätter snart världens näst största batteri, med en effekt på 13 megawatt timmar, i drift i tyska Lünen. Före detta ACCUmotive-batterier används i ackumulatorn för att balansera energivariationer i nätet praktiskt taget utan förluster.

Framtida applikationer för stationära batterier varierar från solcellssystem i källare i privata hem till mega-ackumulatorer med en kapacitet på 30 megawattimmar som kan ersätta hela kraftverk, om det behövs.

Batterier kan även få stor användning i tredje världen, i stället för dyra underhållskrävande och förorenande dieselkraftverk. Tyska branschundersökningar visar att andrahandsanvändningen av litium-jon-batterier kommer att kunna ha ”stor ekonomisk och ekologisk potential i framtiden, om marknaden för elektrisk mobilitet och lagringsenheter i form av batterier växer enligt prognosen.”

I slutet av april började Mercedes-Benz också att sälja batterier för användning i privatbostäder under eget varumärke. Varje batteri är på 2,5 kW timmar och åtta av dessa kan sammankopplas för att ge upp till 20 kW timmar.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079