23948sdkhjf

Ny lektionsmodell synliggör motorbranschens yrken

Med hjälp av en ny lektionsmodell tar sig Motorbranschens Yrkesnämnd in i klassrummen för att informera om branschens yrken och vilka karriärs- och utvecklingsmöjligheter som finns.

Redan i dag pågår ett intensivt arbete med att informera grundskolan om motorbranschens yrken. Mötena med studievägledarna duggar tätt och motorbranschen följer för sjätte året i rad med Framtidståget, som åker ut till högstadieskolor över hela landet och berättar om motorbranschens möjligheter.

Nu har motorbranschen kommit ännu närmare eleverna genom en ny lektionsmodell.

– Att kliva in i klassrummet har blivit ett naturligt steg för att nå grundskoleeleverna. Vår förhoppning är att lektionen ska bidra till att öka elevernas förståelse för arbetslivets yrken och upptäcka att det bakom varje yrke finns en mängd andra yrkes- och karriärmöjligheter i en bransch, säger Anette Norinder, branschutvecklare på Motorbranschens Yrkesnämnd (MYN).

Övningen har utformats så att elever kan använda motorbranschen som ett exempel på hur man kan orientera sig inom en bransch i fråga om framtida yrkesval. Lektionen hjälper eleverna förstå arbetsmarknadens och arbetslivets förändringar och villkor. Till lektionen kopplas också en diskussion om kundbemötande i en bilverkstad.

– Lektionsmodellen hjälper inte bara eleverna, den är också en viktig del i arbetet med att hjälpa lärarna i grundskolan att arbeta mer ämnesintegrerat med arbetsmarknaden, säger Anette Norinder.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078