23948sdkhjf

Vanligaste kontrollmissarna vid köp av begagnad bil

Vid köp av begagnad bil är vi duktiga på att kontrollera om bilen har rost och skador, hur långt den gått och vi tar gärna en provtur, men få tittar på de ekonomiska aspekterna. Här är listan på de vanligaste kontrollmissarna vid köp av begagnat.
Enligt en undersökning från KVD bland bilköpare av begagnat kontrollerade nio av tio yttre skador som rost och mätarställningen vid det senaste bilköpet. Lika många provkörde bilen. Däremot var det bara 30 procent som tog reda på vad den nya bilen kostade att äga i form av försäkring, skatt, värdeminskning etc. Fyra av tio tog aldrig reda på bränsleförbrukningen.

- Vi svenskar är bra på att undersöka bilens yttre men är sämre på annat som kan innebära att bilaffären blir en riktigt tråkig historia. Att inte se till att bilen är ordentligt testad, jämföra priset eller ta reda på vad bilen kostar att äga över tid kan bli kostsamt. Vi råder alla som köper en begagnad bil att göra en ordentlig kontroll av både skick och de ekonomiska förutsättningarna. Vi är medvetna om att det krävs mycket av en bilköpare, därför testar vi alla bilar vi säljer så att köparen får all information som krävs för att kunna göra ett bra bilköp, säger Jessica Malmgren, PR- och informationsansvarig på KVD.

Undersökningen visade också att var fjärde köpare inte kontrollerade ägarbeviset när de köpte en begagnad bil senast. Var femte tittade heller inte på besiktningsprotokollet.

- Även om de flesta bilköpare gör alla nödvändiga kontroller är det förvånande att många inte ens tar reda på om bilen blev godkänd vid senaste besiktningen eller om säljaren av bilen är bilens ägare. Om du köper en bil som visar sig vara stulen kan du bli tvungen att lämna tillbaka bilen till den rätta ägaren. Därmed kan du förlora både dina pengar och din nya bil, säger Jessica Malmgren, PR- och informationsansvarig på KVD.

De vanligaste kontrollmissarna
I procent – som inte kontrollerar
1. Räkna ut den totala ägandekostnaden (värdeminskning, försäkring, skatt, service, bränsleförbrukning)
70%
2. Test via bilbesiktningen eller liknande
66%
3. Bränsleförbrukning
40%
4. Om priset är det rätta via t ex en bilprissajt
37%
5. Oljeläckage under bilen
36%
6. Extradäck (vinterdäck/sommardäck)
34%
7. Ägarbevis
24%
8. Läst Senaste besiktningsprotokollet
20%
Checklista – kontrollerna som bör göras när du köper begagnat

Kontrollera bilens alla funktioner såsom fönsterhissar och klimatanläggning.
Kontrollera bromsarna bak och fram samt handbroms.
Ta reda på bränsleförbrukningen. Finns inte informationen för modellen kan man oftast läsa av i instrumentpanelen vad snittförbrukningen varit de senaste 10 milen.
Kontrollera mönsterdjupet på däcken, både sommar och vinterdäck. Var extra uppmärksam om bilen du köper är över tre år gammal, då är sannolikheten större att däcken är slitna.
Kontrollera mätarställningen på bilen. Dubbelkolla även i serviceboken så att mätarställningen stämmer.
Kontrollera oljeläckage under bilen.
Kontrollera om priset är det rätta via t ex en bilprissajt.
Provkör bilen och var då extra uppmärksam på fjädringar, styrningsanordningen och bromsarna.
Kontrollera serviceboken och serviceintervallen.
Kontrollera de senaste besiktningsprotokollen.
Undersök skador eller rost på lacken.
Titta på slitage invändigt. Förarstolen brukar ofta vara särskilt sliten.
Kontrollera om bilägaren haft djur eller om ägaren rökt i bilen.
Testa via bilbesiktningen eller köp den av någon som gjort ett objektivt test.
Kontrollera ägarbeviset så säljaren stämmer med ägaren.
Källa: KVD

Om undersökningen

Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel på uppdrag av KVD mellan den 2 och 6 mars 2016. Totalt intervjuades 1160 personer i åldern 15-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078