Audi jagar 14:e segern i Le Mans 24-timmars
Audi firar tioårsjubileum med TDI i Le Mans, och är det enda märket som förlitar sig på en högeffektiv dieselhybriddrivlina i årets tävling. 2006 blev Audi den första tillverkaren någonsin att vinna Le Mans 24-timmars med en dieselmotor. Sedan dess har märket tagit åtta segrar och satte 2010 ett ännu oslaget distansrekord.
2006 hade tävlingsbilen Audi R10 TDI en V12 TDI-motor på 5,5 liter. I årets tävlingsbil R18 sitter en 4-liters V6 TDI som använder 46,3 procent mindre bränsle, men presterar snabbare varvtider. Drivlinan består av en förbränningsmotor bak och hybridsystem fram. Detta tillsammans med bland annat förbättrad aerodynamik, stötdämpning och belysning samt finslipad lättviktsteknik avslöjar att Le Mans 24-timmars är det perfekta laboratoriet för att testa morgondagens teknik redan i dag - för att den till slut ska nå till vanliga Audi-kunders bilar.
Audis motorsportchef Dr Wolfgang Ullrich har dock stor respekt för motståndet:
- Alla tre tillverkarna (Audi, Porsche och Toyota) har varit snabba i årets tävlingar i WEC. Vi vann på Spa, men man kan inte dra slutsatser inför Le Mans 24-timmars från det. Vi har stor respekt för våra motståndare.