23948sdkhjf

Audi jagar 14:e segern i Le Mans 24-timmars

Aldrig har Audi gjort så mycket med så lite. Sedan 1999 har Audi ställt upp i Le Mans 24-timmars, vunnit tretton gånger och målet är att göra det igen i det 18:e försöket – nu med mindre bränsleenergi än någonsin.
Audi firar tioårsjubileum med TDI i Le Mans, och är det enda märket som förlitar sig på en högeffektiv dieselhybriddrivlina i årets tävling. 2006 blev Audi den första tillverkaren någonsin att vinna Le Mans 24-timmars med en dieselmotor. Sedan dess har märket tagit åtta segrar och satte 2010 ett ännu oslaget distansrekord.

2006 hade tävlingsbilen Audi R10 TDI en V12 TDI-motor på 5,5 liter. I årets tävlingsbil R18 sitter en 4-liters V6 TDI som använder 46,3 procent mindre bränsle, men presterar snabbare varvtider. Drivlinan består av en förbränningsmotor bak och hybridsystem fram. Detta tillsammans med bland annat förbättrad aerodynamik, stötdämpning och belysning samt finslipad lättviktsteknik avslöjar att Le Mans 24-timmars är det perfekta laboratoriet för att testa morgondagens teknik redan i dag - för att den till slut ska nå till vanliga Audi-kunders bilar.

Audis motorsportchef Dr Wolfgang Ullrich har dock stor respekt för motståndet:

- Alla tre tillverkarna (Audi, Porsche och Toyota) har varit snabba i årets tävlingar i WEC. Vi vann på Spa, men man kan inte dra slutsatser inför Le Mans 24-timmars från det. Vi har stor respekt för våra motståndare.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078