Festool fortsätter att investera i framtiden
-I över 90 år har vi bevisat att tradition och uppfinningsrikedom kompletterar varandra perfekt. Baserat på vår mångåriga kompetens inom branschen och tekniken utvecklar vi verktyg som når perfekta resultat när det gäller precision, hållbarhet, ergonomi och utformning.
Den svåra kombinationen mellan tradition och nytänkande klarar Festool framför allt genom ett nära samarbete med hantverksföretagen. Dessutom koncentrerar sig Festool på en hållbar investeringsplanering, så att vinsten successivt och på lång sikt används för framtidsteman inom företaget. På senare tid har Festool till exempel satsat på att utöka utvecklingsområdet, genom att bygga ett helt nytt, toppmodernt utvecklingscentrum i anslutning till huvudkontoret i Wendlingen. I samband med detta har även många ingenjörer och specialister anställts för att ytterligare stärka företagets innovationskraft och utveckla elverktyg för högsta anspråk inför framtiden.
-Festool utvecklar verktyg som är lätta, robusta och enkla att använda. Vi vill att våra kunder ska bli effektiva och tycka att det är roligt att arbeta med Festool, säger Barbara Austel. Att det fungerar märks över hela världen eftersom Festools produkter finns i fler än 80 länder.
För att stärka sina försäljningskanaler ytterligare och samtidigt möta den ökande efterfrågan från Nordamerika satsar Festool nu också på att utöka sin anläggning i Lebanon i Indianapolis, USA. Här bygger man för närvarande ut kontorsbyggnaden och en liten del av en produktionslinje. Men tyngdpunkten i Festools produktion ligger fortfarande i Neidlingen utanför Stuttgart och Illertissen nära Ulm, så mer än 80 procent av Festools verktyg kommer även i fortsättningen att vara ”Made in Germany”. Inte bara när det gäller verktyg är Festool mycket innovativa. I slutet av februari 2016 meddelade Festool, tillsammans med det amerikanska företaget 3M, att man inleder ett strategiskt försäljningssamarbete inom fordonsområdet. Från och med 2017 kommer återförsäljare inom fordonsbranschen i Europa successivt att stödjas av den framgångsrika partnern 3M.
-Vi utnyttjar försäljningsstyrkan hos 3M för det här speciella området, förklarar Barbara Austel. Vi är övertygade om att det är den bästa lösningen för billackerarna, eftersom ett större, internationellt försäljningsnät nu blir tillgängligt.
Efter framgångarna de senaste åren fortsätter Festool att satsa på sina turnéer – i hela Europa och nu också i USA. Kunderna kan få information direkt från tillverkaren, själva testa och uppleva verktygen och framför allt få tips och råd på plats. Just nu är Automotive-lastbilen på turné bland yrkesskolor i Tyskland och hos många återförsäljare i Portugal och Spanien. Festool automotive systems presenterar sig dessutom genom en 360 m2 stor monter på årets Automechanika, världens största och ledande mässa inom bilbranschen, från 13 till 17 september 2016 i Frankfurt am Main.