Automässan sätter fokus på digitaliseringen av branschen
– Dels kommer många utställare med senaste nytt inom teknik, dels kommer MRF:s branschseminarier att ta upp utvecklingen, säger Anna Jarnö, affärsansvarig för Automässan hos Svenska Mässan i Göteborg.
Den digitala utvecklingen medför konsekvenser även inom servicemarknaden, och kommer att påverka framtida behov av tjänster och kompetens samt förmodligen även dess struktur.
– Det vore märkligt om en bil som får enkla fel, buggar, i framtiden skulle tvingas in till verkstaden för att få dem uppdaterade. Redan idag finns det bilar som uppdaterar sig själva precis som smartphones, läsplattor eller vanliga datorer, säger Joachim Due-Boje på MRF:s verkstadssektion.
Han menar att branschen står inför en evolution i och med dels uppkopplade fordon, dels nya drivlinor.
– Lägg sedan till ett generellt minskad servicebehov med allt färre slitagedelar som kommer att behövas att bytas. Då förstår man att eftermarknaden står inför en stor utmaning sett till dess nuvarande struktur.
– Det är något som vi kommer att återspegla i MRF:s seminarier under Automässan, berättar Joachim Due-Boje.
Enligt Caj Luoma på Motorbranschens Arbetsgivareförening och Motorbranschens Yrkesnämnder är den branschgemensamma utbildningssatsningen på specifika Motorbranschcollege ett sätt att möta strukturomvandlingen, tekniksprånget. På dessa motorbranschcollege ska fordonseleverna få en utbildning som matchar branschens behov.
– Dels har vi ett kortsiktigt utbildningsbehov för att täcka branschens uttalade personal- och kompetensbehov med över 5 000 nya medarbetare några år framöver. Dels har vi ett långsiktigt behov som handlar om de teknikskiften som motorbranschen redan i viss mån befinner sig i, förklarar Caj Luoma.
Men han spår att det politiska beslutet, taget av gymnasie- och kunskapsminister Aida Hadzialic (S), om att utse 2016 till ”Yrkesutbildningens år” kan vara värdefullt för att motivera satsningen på resursstarka motorbranschcollege.
Inom däckbranschen är det främst administrationen som genomgått en digitalisering. Några helautomatiserad gummiverkstäder finns ännu inte inom synhåll, enligt Peter Buhre, vd för DRF, Däckspecialisternas Riksförbund.
– Utan en fungerande administration skulle det vara omöjligt att hantera ett däckhotell med uppemot 12 000 hjul. Det handlar om registreringsnummer/ägare, registrering och fakta om däckens kondition, tidsbokning online och fakturering, berättar Peter Buhre och tillägger att detta sker inom endast sex veckor på våren respektive hösten.
Han nämner även en ökad grad av automation och digitalisering av monterings- respektive balanseringsmaskiner.
– Arbetet blir mindre fysiskt krävande, men är alltjämt ett hantverk, avrundar Peter Buhre, DRF.
MRF, MAF och DRF finns på plats som utställare samt svarar för branscharrangemang under hela Automässan den 18-21 januari på Svenska Mässan i Göteborg.