Bil exploderade efter att ägaren själv försökt rengöra AC:n
Det är högsäsong för gör-det-självare nu inför bilsemestern och många försöker att själva rengöra och fylla på gas i bilens AC-system. Den kvinnliga bilägaren hade köpt en sprayburk och med ett klick så sprutas rengöringsämnen och drivgas från burken till AC-systemet. Är det tänkt. Det gjorde kvinnan också.
Men efter denna procedur tänkte hon dammsuga bilen, satte sig i bilen med dammugar-slangen i ena handen och en tänd cigarett i den andra. Det dröjde inte länge innan det blev en explosion. Skadorna på bilen uppskattades till 45 000 danska kronor, bland annat blåstes sidorutorna och bakrutan ut och baklucka och dörrar skadades av explosionen. Bilen dömdes ut av försäkringsbolaget och fick forslas till skroten.
Att själv ge sig på och mixtra med bilens ac-anläggning kan ställa till problem. Många bilägare försöker inte bara rengöra bilens luftkonditioneringssystem utan ger sig även in på att "byta gas" och liknande.
-Återigen ser vi stora konsekvenserna när outbildade bilägare försöker sig på "gör det själv kit". Så sent som i förra veckan hade jag en dialog med MSB, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, just om denna fråga, säger Bo Ericsson vd för SFVF. I augusti förra året anmälde vi tre företag som vilseleder bilägare och säljer förbjudna gör det själv kit. Dessutom transporteras dessa gör det själv kit som vilken ofarlig produkt som helst trots att den egentligen ska transporteras enligt ADR dvs transport av farligt gods, säger Ericsson.
Få bilägare verkar förstå att dessa gör det själv kit har en rejäl sprängverkan. SFVF har även varit i kontakt med Naturvårdsverket men det händer för lite i den här frågan. Inom kort kommer MSB börja arbeta med frågan och då finns det förutsättningar för att få stopp för försäljningen.
-Det är oerhört irriterande att verkstäder utbildar sig och drar på sig kostnader för att följa lagstiftningen och andra företag kan sälja gör det själv kit och tjäna mycket pengar utan att följa lagstiftningen. Dessutom utsätter man bilägare och konsumenten för stora risker med risk för eget och andras liv, avslutar Bo Ericsson.