Bilköp på nätet ny satsning hos Volkswagen
- I samband med vår sommarkampanj testar vi onlinebeställningar för Golf och Polo och vi har redan sålt 16 bilar bara under två veckor på detta sätt. För oss blir det här en ny försäljningskanal som vi erbjuder tillsammans med våra återförsäljare, säger Andreas Fällmar, försäljningschef hos Volkswagen Sverige.
De modeller som går att specificera, bygga och beställa online just nu är Golf TSI 110 och Polo TSI 90. Båda med privatleasingerbjudande. När man bokat sin bil på nätet blir man kontaktad av en säljare och sedan kommer man överens om tid och plats för utlämning.
- Vi vill fortsätta att hålla en ledande position på svensk bilmarknad och där tar vi hjälp av ökad digitalisering – ett område där vi redan nu ligger i framkant efter de satsningar vi gjort. Beställningar online blir nästa steg i den satsningen, säger Sten Forsberg, chef för Volkswagen Sverige.
Fler exempel där Volkswagen Sverige tagit hjälp av tekniken för att skapa nya möjligheter för bilköparna är Instant Test Drive, som lanserades i våras. Där kan den provkörningssugne beställa en bil för test via instanttestdrive.com. Bilen körs fram av en säljare och provkörningen kan börja.
- Digitalisering är ett ofta använt och idag kanske lite missbrukat uttryck. Men när tekniken kan hjälpa oss att underlätta för bilköparna bidrar digitaliseringen till ett värdeskapande på riktigt, säger Sten Forsberg.