Inspirationsdagen drog fullt hus med branschfolk
Programmet omfattade allt från information från Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) till reglerna för det nya konceptet Godkänd Bilverkstad, Juridik för verkstaden till Gasfordon och säkerhet på verkstaden.
Britta Ahnmé Kågerman, ordförande och chef för ARN berättade om verksamheten där avdelningen Fordon har omkring 2 000 ärenden om året. Intressant för deltagarna på Inspirationsdagen var bland annat att antalet anmälningar som gäller specifikt Reparation av bil har minskat från 331 år 2013, 299 år 2014 till 296 år 2015. En nedgång som kan förklaras av att branschen skärpt till sig betydligt.
Mindre bra är dock att av de fall som anmäls till ARN är att det är hela 20 procent som avgörs genom så kallad tredskodom. Det innebär att verkstaden aldrig svarar på ett klagomål från en missnöjd bilägare. Och svarar inte verkstaden avgörs alltid ärendet till bilägaren/konsumentens fördel. Britta Ahnmé Kågerman uppmanade verkstäderna att svara på mail eller brev när det kommer handlingar från ARN. Av de ärenden som kommer in till ARN är det omkring 70 procent som avgörs till bilägarens fördel.
Bo Ericsson och Ulf Stefansson från SFVF gick igenom de nya regler som kommer att gälla för Godkänd Bilverkstad och man gick också igenom vad verkstaden bör tänka på när det gäller juridiken i verkstaden tex hur man ser till att säkra så långt det är möjligt att man noga gått igenom allt när bilägaren lämnar in sitt fordon för service eller reparation.
En av de mest aktuella frågorna för verkstäder är hur man ska hantera gasbilar som kommer in för reparation. En rad olyckor har satt fokus på säkerheten och Max Rosengren från SP (Sveriges Tekniska Forskningsinstitut) och Bo Ericsson från SFVF gick igenom vad som gäller idag. Det visade sig att det egentligen inte är så mycket som gäller. Visst finns det regler och bestämmelser men antingen känner man inte till dem eller också så följs de inte. SP och SFVF har startat ett arbete för att ta fram regler med ett certifieringssystem för verkstäder.
Det är inte helt lätt att veta hur man på verkstaden ska hantera gasbilar, framförallt om det börjar läcka gas från bilen eller uppstår en brand.
Ett exempel är följande: En gasbil börjar av någon anledning att brinna. När det blir varmt vid gastuberna ska värmesäkringen i tuberna lösas ut så att gasen kan strömma ut. Men om man samtidigt försöker släcka branden med tex en brandsläckare kyler man ner tuberna. Och då löser inte värmesäkringen ut. Var och en kan förstå att då kommer tuberna till slut att explodera.
Max Rosengren från SP hade bara ett råd: Rör inte bilen och försök inte släcka själv. Vänta på att räddningstjänsten kommer, de ska veta hur man hanterar situationen.
Christer Liljenberg, ordförande i SBF (Sveriges Bildelsgrossisters Förening) och aktiv ute i Europa för att försvara de fria verkstädernas rätt att få tillgång till all data från biltillverkarna berättade i sitt anförande om framtiden. Visst kommer de fria verkstäderna att finnas kvar men frågan är vilken "affär" det kommer att få driva. Biltillverkarna gör sitt bästa för att styra nya bilar till märkesverkstäderna men en rad europeiska organisationer arbetar hårt för att skapa likvärdiga villkor för de fria verkstäderna.
Andra ämnen som togs upp på Inspirationsdagen var Hur ska man marknadsföra sin verkstaden för att inte bilägarna ska åka iväg till konkurrenten? , Vad innebär det med Personalliggare för verkstäder?, Dragracingföraren som satsar på utbildning av Fordonselever samt Teknikutvecklingen i dagens nya bilar.