23948sdkhjf

SFVF tar grepp på den självkörande bilen

Om bara något eller några år kommer vi att ha självkörande bilar, något som kommer att förändra både bilägande, transporter, informationsutbyte och inte minst verkstädernas situation. Vem ska egentligen reparera den självkörande bilen? Ett tekniskt mycket avancerat fordon som kommer att ställa nya krav på verkstäderna, både när det gäller kompetens och utrustning.

-Det här ligger så nära i tiden, utvecklingen går supersnabbt och därför drar SFVF nu igång en faktainsamling och ett kompetensbyggande som ska göra SFVF:s medlemsverkstäder väl rustade när de självkörande bilarna börjar rulla, säger Bo Ericsson, vd för SFVF (Sveriges Fordonsverkstäders Förening).

-Vi siktar på att löpande kunna informera våra medlemmar om de tekniska och praktiska nyheter som dyker upp. Vi räknar med att senast till Inspirationsdagen 100% Verkstad den 6 oktober nästa år ska vi kunna ha en manual framme som våra medlemsverkstäder ska kunna använda, säger Ericsson.

Nyligen gick regeringens särskilde utredare för självkörande fordon, generaldirektör Jonas Bjelfvenstam, ut och uppmanade regering och myndigheter att redan nu börja förbereda Sverige för de självkörande fordonen. Det handlar ju om stora förändringar ibland annat infrastrukturen.

-Helt klart måste vi redan nu förbereda oss på den radikala förändring som de självkörande fordonen kommer att innebära. Det finns fortfarande en rad frågor som hänger i luften och som måste lösas. Det handlar om allt från vilket informationsutbyte som ska tillåtas i den uppkopplade bilen till hur man ska kunna hindra att eftermarknaden blir överkörd av biltillverkarna, säger Ericsson.

För eftermarknaden slåss redan idag branschföreningar i Europa för att behålla den fria eftermarknadens rätt att reparera även nya fordon. Det finns motstående intressen mellan olika företag (och konsumenter) när det gäller informationsutbyte och fordon. Det handlar om vem som ska ha tillgång till information på den viktiga eftermarknaden. Ska t.ex. en konsument fritt kunna välja tjänsteleverantör eller är det något som fordonstillverkaren ska bestämma över? För den fria eftermarknaden är svaret givet, alla ska ha rätt till teknisk information.

-Förutom alla de frågor som direkt berör fordonsbranschens eftermarknad, handlar ju införandet av självkörande fordon om en rad viktiga frågor som integritet, hur ska man undvika att ett fordon blir hackat, vem ska man dela information med och mycket mer. SFVF följer utvecklingen noga och vi ska se till att våra medlemsverkstäder känner att de är välinformerade inför att de självkörande fordonen börjar rulla på vägarna, säger Bo Ericsson.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094