Minskad mobilitet är inte lösningen
Utredningen har gått en omvänd väg, först har man satt upp målen och sedan har man lagt en massa ”detaljförslag” på åtgärder för att nå dessa mål. En av åtgärderna för att uppnå 2030-målet kan komma att bli minskade transporter för såväl näringsliv som för den enskilde – detta är helt fel väg att gå.
Vi har också som mål att transporterna ska vara fossilfria, säger Tommy Letzén, vd på MRF. Vad vi däremot inte kan acceptera är målet om en 70 % reduktion för transportsektorn till 2030.
Vi är övertygade om att vi kan nå målet 2045 genom teknikutveckling, energieffektivisering och biodrivmedel.Branschen är redo och har dom tekniska förutsättningarna det visar bl.a. minskningen på 35 % av CO2 utsläpp från nya bilar dom senaste 10 åren. För att detta ska lyckas så måste de styrmedel vi tar till vara generella och harmoniserade med Europa och resten av världen. Vi kan inte ta på oss ”tagelskjortan” här i Sverige genom att på olika sätt förhindra mobiliteten – då kommer vi bara att ohjälpligt hamna på efterkälken. Vi måste istället se till vi får fram klimatneutrala bränslen i de volymer som vår efterfrågan på mobilitet kräver, avslutar Tommy Letzén.
Sammanfattning av MRFs remissvar
MRF ställer sig bakom utredningens mål om att Sverige inte ska ha några nettoutsläpp av växthusgaser 2045. Detta förutsätter dock höjda ambitioner i EU:s utsläppshandelssystem.
MRF avisar det s.k. 2030-målet som innebär att transportsektorns utsläpp ska minska med 70 % jämfört med 2010 till år 2030
MRF förordar generella åtgärder i stället för detaljstyrning och anser att transporter bör ingå i utsläppshandelssystemet.
MRF anser att vi kan uppnå en koldioxidneutral fordonsflotta genom teknikutveckling
MRF anser att vi måste få fram klimatneutrala bränslen i de volymer som vår efterfrågan på mobilitet kräver.
MRF anser att vi inte ska ha nationella särlösningar utan våra åtgärder måste harmoniseras med i vart fall EU