23948sdkhjf

Det är dåligt med jämställdheten i svenska bilar

I 8 av 10 svenska par är det nästan alltid samma person som kör och oftast är det mannen. Endast 17 procent av svenskarna delar helt lika på körandet. Beteendet verkar nedärvt. 72 procent uppger att det oftast var pappa som körde när de växte upp. Ett mer jämställt körmönster skulle öka trafiksäkerheten och därför startas nu folkbildningskampanjen Dela Ratten.

Dela Ratten är ett initiativ från Ford tillsammans med NTF, MHF, MRF, IF, Folksam och Hertz. Undersökningen om svenskarnas körmönster har genomförts av SIFO.

-Även om vi är ett av världens mest jämställda länder, visar undersökningen att det finns många otidsenliga strukturer kvar när vi pratar om bilkörning, säger Erik Lindham, informationschef på Ford Sverige.

Effekterna av den sneda fördelningen är flera. Statistik visar att kvinnor i genomsnitt orsakar färre olyckor i trafiken än män[1]. Ett mer jämlikt körmönster hos svenska par skulle kunna bidra till en säkrare trafikmiljö. Undersökningen visar också att svenskarna tycker att kvinnor kör säkrare än män. 4 av 10 svenskar anser att kvinnor kör säkrare än män, endast 1 av 10 svenskar anser att män kör säkrare än kvinnor.

-Undersökningen visar att även svenskarna själva är överens om att kvinnor kör säkrare, samtidigt ser vi att det fortfarande finns kvar gamla föreställningar om att bilen och bilkörning är mannens domän, vilket vi vill utmana, säger Erik Lindham.

-Ett mer jämlikt körmönster kan även bidra till trafiksäkerhet på andra sätt. Om förarna växlar ratten oftare får båda parter mer körtid och blir mer erfarna förare. Ett mer jämlikt körmönster kan också skapa säkrare förutsättningar och mindre trötta förare på långresor, säger Marie Nordén, generalsekreterare för NTF.

Undersökningen visar också att frågan om vem som ska köra inte diskuterats särskilt mycket bland svenska hushåll. Platserna i bilen är ofta givna, representerar ett nedärvt beteende och blir en vana. 72 procent av svenskarna säger att pappa körde när de växte upp.

På www.delaratten.se finns fakta och statistik om svenskars körmönster och en möjlighet att engagera sig för ett mer jämställt körmönster.

Sammanfattning fakta om svenskt bilkörande:

17 % av svenska par delar lika på körandet
I 8 av 10 par kör den ena parten mer än den andra
79 % av männen säger att de själva oftast sätter sig bakom ratten
36 % av kvinnorna säger att de själva oftast sätter sig bakom ratten
41 % av svenskarna anser att kvinnor kör bättre än män (10% svarar att män kör säkrare)

Om Dela Ratten
Dela Ratten är en folkbildningskampanj för ökad trafiksäkerhet. Genom att informera och inspirera svenskar att dela ratten vill vi bidra till ökad trafiksäkerhet. I dag är det oftast mannen som sätter sig bakom ratten när svenskar är ute och kör tillsammans. Endast 17 % av svenska par delar lika på körandet. Samtidigt visar statistik från NTF att kvinnor i genomsnitt orsakar färre olyckor i trafiken än män. När fler svenskar delar ratten får vi ett mer jämställt körmönster och en säkrare trafikmiljö. Kampanjen är ett initiativ från Ford i samarbete med NTF, MHF, MRF, IF, Folksam och Hertz som alla vill bidra till en säkrare trafikmiljö i Sverige. Läs mer på www.delaratten.se

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i TNS Sifos webbpanel under perioden 5–8 september 2016. Totalt intervjuades 1060 personer i ålder 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063