Här är bilmärkena svenskarna föredrar
Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken.
Inför bilens dag som infaller 28 oktober och som instiftades för sex år sedan av bland annat Motorbranschens Riksförbund, MRF, och BIL Sweden för att uppmärksamma bilens betydelse för människan och samhället, har svenska folket fått ta ställning till vilket bilvarumärke man föredrar.
Volvo har de senaste åren varit märket som sålt bäst och är även bilmärket i undersökningen som svenskarna framförallt föredrar. Bilmärket är dominant sett över åldersgrupper och kön och nästan var fjärde svensk, 24 procent, svarar att man föredrar Volvo.
Volkswagen har sålt näst flest bilar första halvåret 2016, men i undersökningen hamnar märket på en femteplats ´. Starkast sympatier väcker varumärket i åldersgruppen 30-49 år.
Tvåa i undersökningen hamnar Audi och framförallt är det män som säger att de föredrar märket. Även BMW rankas högre bland männen.
Bland kvinnorna hamnar Volkswagen och Audi på en andraplats efter Volvo. Men även Hyundai uppger en större andel kvinnor att de föredrar.
Toyota Corolla är mest sålda bilen i världen under första halvan av 2016, i undersökningen hamnar märket på en fjärdeplats. Starkast förkärlek för märket har de i åldern 65-79 år.
Vilket av följande bilvarumärken föredrar du?
Volvo, 24 %
Audi, 11 %
BMW, 8 %
Toyota, 7 %
Volkswagen, 7 %
Mercedes, 5 %
Ford, 4 %
Skoda, 3 %
Hyundai, 2 %
Kia, 2 %
Opel, 2 %
Peugeot, 2 %
Nissan, 1 %
Renault, 1 %
Fiat, 0 %
Vet ej, 8 %
Inget av ovanstående, 5 %
Annan, 7 %