23948sdkhjf

Vintern kommer Så förbereder du dina kunder!

Det är inte svårt att förbereda för vintern, så varför är förare alltid så oförberedda? Alla vet att när temperaturen faller ökar antalet batterier som vi arbetar med eller byter ut. Så istället för att vänta på att kundernas fordon ska haverera i vinter bör verkstäderna vara mer proaktiva. Om du har en fantastisk kunddatabas, använd den. Syftet är inte att skrämmas, men att kontakta dem och informera dem om den ökade risk som det innebär att köra med fordonsfel under vintern.

Vinterservice kan vara mycket lönsamt eftersom batterier, däck, bromsar, smörjmedel och till och med brist på antifrysmedel är typiska orsaker för haveri på vintern. Så varför inte uppmuntra dina kunder att besöka din verkstad för en vinterkontroll, innan de står strandade vid vägkanten?

Enligt Autodata fördubblas antalet fordon som har problem med batteriet på vintern, mellan november och februari, varje år. Förra vintern kunde svenska mekaniker observera en ökning med 100 % av förare som hade problem med batteriet på årets kallaste dagar. De vanligaste orsakerna för haveri på vintern i Sverige är allt från otillräckligt med bränsle till frysta motorer, och den allra vanligaste orsaken till vinterhaveri är batteriproblem.

Bortkoppling och återanslutning av batteriet innebär inte längre att dra ut det gamla batteriet och sätta in ett nytt. Fordon blir allt mer komplexa och det gäller även procedurerna för batteribyte. Om dina kunder kör ifrån din verkstad och upptäcker att en elektrisk komponent inte längre fungerar... Förmodligen kommer de inte att vara nöjda med din service – de kommer antagligen inte att återvända nästa gång deras fordon behöver service, och de kommer antagligen inte att rekommendera din verkstad till vänner och familj.

Det finns ingen anledning att förlora återkommande kunder – man kan lätt förebygga besvikna kunder. Om du utrustar din verkstad med de mest korrekta, uppdaterade och tidsbesparande verktygen ser du till att arbetet du utför är högsta standard och att ingenting glöms. Autodatas särskilda modul för bortkoppling och återanslutning av batteriet innehåller all information som mekaniker behöver för att koppla bort och återansluta batterier på ett effektivt sätt. Den innehåller även diagram som visar placeringar och procedurer för bortkoppling av batterier, instruktioner för hur man förbereder batteriet för att kopplas bort, och en lista över elektriska komponenter som behöver återställas efter att batteriet har återanslutits.

Förutom modulen för bortkoppling och återanslutning av batteriet har Autodata många fler moduler som är praktiska vid vinterservice. Här ingår bland annat placeringar av elektriska komponenter, ledningsdiagram, hjulinställning, däcktryck och övervakningssystem för däcktryck och luftkonditionering.

Tips för hantering av kundrelationer

Det är mycket värdefullt att bygga goda relationer med dina kunder. Försäkra dem om att du inte bara vet vad du pratar om, utan också att du bryr dig. Ge dem några gratis råd, exempelvis ”De flesta tror att luftkonditionering bara används för att kyla av under sommaren. Men luftkonditionering kan spela en viktig roll under vintermånaderna också.” ”Slå på både värme och luftkonditionering för att påskynda avimning och värma upp fordonet snabbare.” Steve Durham, Autodatas tekniska supportteam

Checklista för vinterservice

ü Batteri

ü Bromsar

ü Kylvätska

ü Motorolja, broms-/kopplingsvätska, servoolja

ü Uppvärmning och luftkonditionering

ü Inre/yttre lampor

ü Däcktillstånd, däcktryck och mönsterdjup

ü Vindrutetorkare

ü Spolarvätskenivå och -styrka

ü Smörjning av dörrlås och packningar (vid behov)

ü Drivaxeldamask

ü Drivrem(mar)

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079