Hyundai Ioniq med tre drivlinor i samma kaross
Ioniq är ett stort steg vidare i linje med den globala hållbarhetsstrategi som Hyundai Motor Group inklusive Kia arbetar för. Koncernen var först med att massproducera vätgasdrivna bränslecellsbilen (iX35 Fuel Cell) och innan 2020 ska hela modellfloran kunna erbjudas som elbil, hybrid eller laddhybrid. Satsningen går under namnet 2020.22.2 där siffrorna står för året så satsningen ska vara genomförd, antalet bilmodeller och slutligen målet att då vara världens andra största tillverkare av miljöbilar.
Det nya modellprogrammet är ett jätteprojekt och inkluderar alltså elbilar, hybrider, laddhybrider och vätgasbilar. Som biltillverkare blir Hyundai först med fyra olika elektrifierade miljövänliga drivlinor.
Fördelningen förväntas ligga på ungefär 50 procent hybrider, 40 procent laddhybrider och tio procent elbilar.
Totalt hoppas Hyundai Sverige kunna sälja 1 500 hybridbilar och 500 elbilar av Ioniq-modellen redan under 2016.
För Hyundai skulle det innebära en andel runt 6,5 procent av den totala marknaden i Sverige där det nu rullar 23 500 elfordon. Hyundais säljmål för 2017 är 10 procent av den svenska elbilsmarknaden.
Efter att ha kört hybridversionen av Ioniq, med bensin- och elmotor som laddar batteriet under körning och inbromsning, under en förmiddag i Stockholms innerstad kan vi konstatera att Hyundai har valt att bygga en av de större hybridbilarna i C-segmentet. Som exempel är Ioniq bredare än Golf vilket ger generösa innerutrymmen.
Bilen uppfattas som välisolerad och övergången mellan el- och bensindrift är knappt märkbar. I övrigt bjuder bilen inte på några extra överraskningar vilket får anses normalt i detta segment. Bilen gör det som förväntas av den till minsta möjliga bränslekostnad.
Ioniq har designats helt från grunden för att få en strömlinjeformad siluett samtidigt som den är rymlig invändigt. Likt konkurrenterna Toyota Prius och Nissan Leaf känns många elbilar överdesignade men med sin bredd får Ioniq en form som passar den kilformade karossformen på ett lyckat sätt.
Hybridens fyrcylindriga bensinmotor är på 1,6 liter och 105 hästkrafter vilket totalt ger 141 hk tillsammans med elmotorn på 43,5 hk. Till detta används en sexväxlad dubbelkopplingslåda.
Hyundai hävdar att deras hybridmodell går att köra i upp till 120 km/tim på enbart el men då gäller det att vara väldigt lätt på gasen. Hybriden går inte att tvingas till eldrift utan så fort gaspedalen trycks ner kickar bensinmotorn i gång. Lite synd när man ofta vill använda eldriften vid helt avgasfri stadskörning eller vid smygkörning i till exempel ett bostadsområde. I övrigt har hybriden en imponerande räckvidd på 132 mil.
I jämförelse verkar Ioniq Electrics räckvidd på 28 mil ganska mediokert men som elbil är det fullt godkänt. Bortsett från Opel som chockade många på höstens Parissalong med Ampera-e (teoretisk räckvidd på över 50 mil) ligger de flesta strax under 30 mil i dagsläget.
I linje med att världen digitaliseras alltmer levereras Ioniq med ett infotainmentsystem som erbjuder alla anslutningsmöjligheter föraren kan behöva. Via Apple Car Play och Android Auto får man snabbt tillgång till mobilens favoritappar och ett intuitivt gränssnitt. Telefonens batteri fylls på trådlöst via en inbyggd QI-laddare och den åtta tum stora displayen tillhandahåller Tom Toms tjänster med navigationsvägledning.
Ioniq Hybrid och Electric kommer att kosta från 249 900 kr respektive 371 900 kronor vilket är konkurrenskraftigt prissatt jämfört med exempelvis Toyota Prius som kostar från 290 000 kronor.
Text och foto Klas Skarin
Fakta Hyundai Ioniq Hybrid
Motor Fyrcylindrig bensinmotor
Transmission sexväxlad dubbelkopplingslåda
Total effekt 141 hk och 265 Nm
Toppfart 185 km/h
Bränsleförbrukning Blandad: 3,4 liter/100 km
Koldioxidutsläpp 79 gram/km
Grundpris 249 900 kronor