Fortsatt dominans för laddhybrider
Det är fortsatt laddhybriderna som är mest populära. Av de 1 070 bilar som tillkom under oktober var 81 procent laddhybrider. Av hela det svenska beståndet består två tredjedelar av detsamma. Under oktober fortsatte Volkswagen Passat GTE att öka mest av laddhybriderna (+457), följt av Mitsubishi Outlander (+109). Bland de rena elbilarna ökade Nissan Leaf (+70) mest, följt av BMW i3 (+33).
I slutet av oktober meddelade Transportstyrelsen, som delar ut supermiljöbilspremier, att årets anslag för premien tagit slut. Regeringen har i höständringsbudgeten anslagit ytterligare 180 mkr.
- Efter flera år av premier som tar slut under hösten kanske vi får se ett trendbrott nästa år. Regeringen har anslagit 700 mkr till supermiljöbilspremien nästa år. Det räcker till ca 28 000 laddbara bilar, vilket stämmer överens med vår prognos för tillväxten 2017. Samtidigt tycker jag det är synd att man inte valde att höja premien, främst för rena elbilar. Istället får vi se hur regeringen fortsätter att skjuta fram införandet av bonus-malus, senast till 1/7 2018. Jag tycker man borde ha mer bråttom än så, säger Olle Johansson, vd för Power Circle.
Den svenska laddinfrastrukturen fortsätter att växa. I slutet av oktober fanns 2 476 laddpunkter fördelade på 701 laddstationer, enligt Sveriges nationella databas för laddinfrastruktur (laddinfra.se). Av dessa är 1 316 laddpunkter utrustade med Typ2 och 178 laddpunkter med CCS/Combo2, vilka är de standarder som EU slagit fast ska gälla i publik miljö.
Topplistan
De vanligaste elbilarna i Sverige är Nissan Leaf (2 141 st) samt Tesla Model S (1 896 st). Bland laddhybriderna är Mitsubishi Outlander (6 104 st) och Volkswagen Passat GTE (3 521 st) vanligast.