Succé för svensk IoT-teknik i Silicon Valley
Via Fältcoms IoT-plattform MIIPS kopplas bilen upp mot internet, känner av bränsleförbrukningen och erbjuder via appen automatisk påfyllning av bränsle från Fillds servicebil – på den tid och plats som ägaren önskar. I och med att bilen är uppkopplad behöver Bentleyägaren varken uppge exakt position eller ens låsa upp tanklocket.
– Jag är väldigt nöjd med samarbetet med Fältcom i Filld for Bentley-projektet. Användartesterna i Silicon Valley har genomförts med stor framgång. Jag är särskilt imponerad av plattformen MIIPS. Den gjorde att vi snabbt kunde komma igång med tjänsten, slapp lösa problem med hård- och mjukvara och istället kunde fokusera på API-integration och kundnytta. Att vi använde Fältcoms beprövade teknik var en av anledningarna att vi kunde uppnå våra mål med testet, säger Dr Ian Kendall, Principal Engineer, Connected Car vid Volkswagengruppens Electronics Research Lab i Belmont i Kalifornien.
– Det här är ett väldigt viktigt samarbete för Fältcom eftersom det visar hur vi kan skapa skräddarsydda lösningar som ger bestående kundvärde för några av världens starkaste konsumentvarumärken. Därför har samarbetet också ett stort symbolvärde både i USA och i Storbritannien, säger Tobias Andersson, global försäljningsdirektör för Fältcom.
Pilottestet utfördes över sommaren med lyxbilägare i San Fransisco och Silicon Valley och resultaten utvärderas nu för beslut om kommersialisering.