Fordonskomponentgruppen Fortsatt optimism hos leverantörerna
Det är Fordonskomponentgruppens analysansvarige Yasemin Heper Mårtensson som har skärskådat de inkomna svaren från svensk leverantörsindustri i jakt på mer övergripande trender och tendenser.
I automotivetidningen Fordonskomponenten berättar hon om en positiv anda, men också att de ekonomiska nyckeltalen inte utvecklas i samma utsträckning.
– Baserat på halvårsresultaten bedömer hälften av leverantörerna att deras försäljning ökar innevarande år jämfört med fjolåret. Dock bedöms inte vinstmarginalen att öka i samma utsträckning, inleder Yasemin Heper Mårtensson sin genomgång.
– Framtidsoptimismen bland leverantörerna är fortsatt god, omkring hälften av företagen bedömer att deras omsättning kommer att öka både i Sverige och utomlands. Detta är dock i en lägre nivå än tidigare, samtidigt som andelen företag som tror på en minskning av omsättningen i Sverige har ökat, fortsätter hon.
Enligt höstens Vägvisare uppger endast en tredjedel av leverantörerna att de avser att öka personalstyrkan, medan nästan hälften avser bibehålla befintlig styrka. En trend som funnits i ett år.
– Leverantörsföretagen jobbar hårt med att finslipa sin konkurrenskraft genom ökad produktivitet tack vare effektiviseringar och automation samtidigt som de vill stärka upp på sälj- och marknadssidan.
– Dock minkar det sistnämnda i betydelse jämfört med tidigare, medan forskning och utveckling samt kompetensutveckling av befintlig personal ökar i betydelse för företagen, berättar Yasemin Heper Mårtensson.
Vägvisaren hösten 2016 visar att trenden om minskad internationell försäljning håller i sig. Så har det varit under de senaste två åren. Leverantörerna ser EU som den största tillväxtmarknaden efter Sverige framöver. Den asiatiska marknaden växer långsamt.
Den enskilt viktigaste frågan, för leverantörerna och branschorganisationen FKG, är betalningstider. Enligt Vägvisaren vill nio av tio leverantörsföretag se en lagstiftning kring en maximalt tillåten kredittid.
– En odiskutabel, tvingande lagstiftning, om 30 dagar enligt räntelagen torde vara den enklaste lösningen – problemet är bara att det har blivit ett allt för stort glapp för att backa tillbaks till den traditionella ”30 dagar netto” på en faktura. En återgång till ett normalläge bör ske i etapper i kombination med införande av en uppförandekod som omfattar affärsmoral och etik samt frågor om såväl miljömässig, social som ekonomisk hållbarhet, säger FKG:s vd Fredrik Sidahl i en kommentar.
Sammantaget är höstens Vägvisare ännu en branschbarometer i positiv anda, visar ännu en gång att fordonsindustrin är lokomotivet inom både industrin och den svenska ekonomin.
Under Elmia Subcontractor arrangerar FKG matchmaking för både säljare och köpare av produkter och tjänster.