23948sdkhjf

Nu startar SFVF en ny arbetsgivarorganisation

Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) startar nu arbetsgivarorganisationen Verkstadsföretagarna för verkstäder och knyter avtal med Sinf.

-Genom samarbetet med Sinf kan vi leverera en modern och professionell arbetsgivarservice, säger Bo Ericsson vd för SFVF.

-Teknik och materialutvecklingen har pågått i flera år och det påverkar verkstäderna till 100%. Bilar och lastbilar kan ha 100 processorer, bredband, det är självkörande bilar, mörkerseende, bilar som eliminerar förarens misstag och mycket annat nytt är på gång. Då känns det naturligt för SFVF starta en arbetsgivarorganisation i tiden precis som våra nordiska kollegor också är, fortsätter Bo Ericsson.

Under många år har fordonsverkstäderna sagt att vi måste få upp statusen i branschen men det för lite händer. Nu tar SFVF ett initiativ för att skapa ett lyft.

–Vi kan inte göra som vi alltid har gjort, då får vi bara det som vi alltid har fått och det räcker inte idag, säger Bo Ericsson.

Sinf är det naturliga valet av partner för SFVF. Flexibilitet i arbetsgiveriet som är mer anpassat till de små och medelstora verkstädernas verklighet. Att själv kunna välja avtal, hängavtal eller kollektivavtal är en frihet som företagarna värderar högt.

-Självklart ska verkstäder vara med i den arbetsgivarorganisation som passar dem bäst, men vi känner att vi måste skapa rätt förutsättningar för verkstäderna och nu finns det ett bra alternativ, säger Bo Ericsson vd för Sveriges Fordonsverkstäders Förening.

När Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) startade för snart fyra år sedan var det en smärre sensation, en ny och fristående förening för landets fordonsverkstäder. En förening som växt till att bli största i Norden. Nu går man vidare och startar arbetsgivarföreningen Verkstadsföretagarna. Bo Ericsson är vd för SFVF och initiativtagare till Verkstadsföretagarna.

Varför startar ni Verkstadsföretagarna?

-När jag började driva SFVF besökte jag en arbetsgivarorganisation för branschen eftersom jag ”brinner” för bland annat skolfrågor. Då var vi en liten branschorganisation som hade ca 300 medlemmar. Jag blev då totalt nonchalerad och det fanns ingen tendens till att man ville samarbeta med oss och det irriterade mig. Jag frågade då, hur ska ni ställa er till SFVF när vi har 2 000 medlemmar? Även det ”viftade man bort” eftersom det lät för otroligt att SFVF skulle bli störst i fordonsbranschen i Norden.

-För en tid sedan ringer min telefon och en medlem säger: Bosse, vi har betalt 117 000 kr per år i fyra år för att vara med i en arbetsgivarorganisation. Det betyder att vi har betalt 156 000 kr per telefonsamtal för vi har bara ringt dem tre gånger, kan inte du göra något åt det här?

SFVF får allt fler arbetsgivarfrågor men det ligger inte i vårt uppdrag. Det finns ett stort behov av juridisk hjälp bland våra medlemmar. Fram till idag har det inte funnits något alternativ för verkstäder och det vill vi ändra på.

OK, vad skulle du göra åt det då?

-För att ha ”hela bilden” klar måste jag berätta lite från början. När SFVF startades var jag ensam i över två år. Sen började Sandra som är en ung ambitiös tjej på 30 år. Sandra har massor av idéer och tankar och sitter inte ”fast” i gammal struktur. Sandra har arbetat i bilbranschen eller i dess omedelbara närhet precis som mina barn. Sandras pappa har arbetat i bilbranschen nästan lika länge som mig och har naturligtvis lärt sig en del men är ifrågasättande.

I år började en av de ”vassaste” fordonsjuristerna i branschen på SFVF. Ulf Stefansson ”brinner” för sitt arbete och älskar bilar och branschfrågor.

SFVF:s styrelse och valberedning tillhör, som jag tycker, lite av ”gräddan” av verkstadskunskap, både när det gäller auktoriserade och fria plåt/serviceverkstäder, glas, däck, lätta och tunga sidan osv.

Både SFVF och nu Verkstadsföretagarna ”sitter inte fast” i en gammal struktur utan allt skapas här och nu i rådande förhållande. Samtidigt så tar vi all hjälp för att utveckla framåt, historia kan vi ägna oss åt när vi sitter på ålderdomshemmet. Det ena efter det andra sådde ett frö i mig och över tid började idén växa om att starta en arbetsgivarförening.

Varför väljer ni då SINF som samarbetspartner?

-En dag läser jag följande på SINF:s hemsida. ”Själva arbetsgivarorganisationsfunktionen ville man ha, men lite mer flexibelt och mer anpassat till de mindre företagens verklighet. Att själv kunna välja avtal, hängavtal eller kollektivavtal är en frihet som företagarna värderade högt. Företag vill undvika arbetsmarknadskonflikter och kunna lösa frågeställningar lokalt, dvs. på företaget. Kort sagt ville företag ha en verksamhet som står nära företagen och levererade svar snabbt och enkelt, allra helst på ett obyråkratiskt sätt.” Strålande tänkte jag, dessutom till en rimlig kostnad.

Vad tänker Verkstadsföretagarna göra mer då?

-Under många år har jag i tysthet lidit med lärare och gymnasieskolan men inte kunnat hjälpa till på något sätt. Jag läste för en tid sedan en artikel om Per Kedland som nu ger upp som lärare. Under många år har jag träffat lärare, träffat SYVar, suttit i skolors program och regionala programråd och sett och hört förändringen.

-Nu när SFVF har blivit Nordens största fordonsbranschförening kan och vill vi ta ett större ansvar. Vi startar nu Verkstadsföretagarna som kommer att överta SFVF:s roll i nationella programrådet, vi kommer utbilda lärare på tre orter med start 2017 och vi har nyligen avslutat en utbildningsresa för lärare o s v. Verkstadsföretagarna kommer fortsätta att aktivt arbeta för att förbättra för lärare och därmed för våra fordonsverkstäder.

-Under många år har vi i branschen sagt att vi måste få upp statusen i bilbranschen men för lite händer. Idag är bilmekandet utbytt i allt större grad till en tekniker men för få har förstått det. När föräldrar får höra att deras pojke eller flicka ska börja arbeta på en bilverkstad utbrister man ofta: Du som är så begåvad, ska du bli mekaniker. Det är få föräldrar har förstått är att yrket har förändrats markant. Den här förändringen är inte ny för mig eftersom den har pågått i snart 20 år. Alldeles för lite har gjorts för att förändra synsättet på fordonsbranschen och nu kommer Verkstadsföretagarna göra något för att få upp statusen.

-Av branschen och för branschen, det är ”200%” verkstad. Vi på Verkstadsföretagarna vet hur det är att arbeta på en verkstad för fordon, och det anser vi är en styrka.

Bo Ericsson uppmanar verkstäder som är intresserade att ansluta sig till Verkstadsföretagarna att tänka på att om man har ett hängavtal eller kollektivavtal idag måste det sägas upp före 31 december. Det är nämligen vanligt att man har sex månaders uppsägningstid.

Fotnot: SINF , Svensk Industriförening, är en arbetsgivarförening som startades för 75 år sedan och som idag representerar ett stort antal olika branschföreningar inom olika verksamhetsområden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094