Bilbranschen är inte i närheten av att vara digital
Autobutler.se har med sitt digitala fokus skaffat kunder till sina verkstäder via nätet – och blev nu belönade av den franska PSA-koncernen. Det finns en tydlig anledning till varför detta har hänt. Branschen är nämligen idag långt ifrån digital och den som inte är med när den blirdet kan förlora stora marknadsandelar.
-Bilbranschen har en hel del åsikter om digitalisering men det är inte enkelt att hitta konkreta exempel på framgångsrika digitala satsningar i Sverige. Det är en av anledningarna till varför PSA i somras la nästan en kvarts miljard kronor på bordet för en ägarandel i Autobutler. Vi är ett exempel på hur en produkt kan utnyttja de nya möjligheterna, då vi på bara sex år har kunnat expandera till länder som Tyskland, England och Danmark, och tagit emot stora investeringar från utländska aktörer. Vår filosofi om att bilägaren ska ha mycket mer insikt i sin verkstadsräkning har drivit den digitala plattformen framåt. Transparens genom användaromdömen och klara garantikrav har visat sig vara vägen fram för branschen. I början stötte vi på en hel del motstånd men hoppas nu att branschen har insett att den inte klarar att på ett effektivt sätt omvandla sig själv till det digitala men behöver extern hjälp från företag som har de rätta verktygen för branschen, säger Peter Zigler, medgrundare och digital expert på autobutler.se.
Här är Peter Ziegler och autobutler.se:s viktigaste råd för hur bilbranschen ska bli mer digital:
Pröva dig fram
Vi prövar oss fram, ofta utan långsiktiga planer och processtunga strategier, och vi fortsätter tills att vi har en produkt eller funktion som kunderna använder. Vårt testlaboratorium är live. Frågan är inte: Kan produkten skapas? I den digitala världen kan nästan allt skapas. Frågan du bör ställa dig själv är hur snabbt det kan göras. För oss är en produktlansering en oändlig process där vi sällan har en ”final” deadline.
Ge bilägare makten
Du kan ta reda på mycket bara genom att fråga. I Autobutler är vi konsekventa med användaromdömen och vi är bra på att skapa öppna dialoger med hjälp av data. Vi låter användare döma oss och våra verkstäder. Det tvingar oss att ständigt ändra produkten så att kunderna blir nöjda.
Ge konsumenten en god upplevelse
Försök att se allt från kundens perspektiv och ge dem ett digitalt inflytande. Låt dig inspireras av en app som t.ex. Uber. Här har man gett makten till kunden som med ett enkelt klick kan ge Uberchauffören ett dåligt omdöme vilken i framtiden kan kosta hen möjligheten för nya passagerare. Hen blir tvungen att fokusera på att ge dig en bra upplevelse varje åktur. Ny teknik har gjort denna typ av interaktion möjligt samtidigt som det i grund och botten handlar om att Uber har förstått att kunden måste trivas med produkten.
Tänk genom data och analyser
Digitala företag är bra på att använda digitala verktyg. För att till exempel förstå dina framtida kunder måste du bemästra Googles egna analysverktyg Analytics. Där kan du få enorma mängder kunskap och på en bråkdels sekund hitta galna kombinationer som att Peugeotbilägare älskar katter eller att det finns en marknad för elbilar i ditt område.
Var medveten om dina begränsningar
Vi har fortfarande inte sett ”traditionella” aktörer inom fordonsindustrin skapa lyckade verksamheter på digitala plattformar, även om det dagligen forslas pengar i att försöka. Du bör därför ställa dig själv den viktiga frågan om du överhuvudtaget bör driva din egna digitalisering. Kanske bör du istället nå ut till några av de många digitala spelare som står redo att hjälpa till med omvandlingen.
Är du redo?
En digitalt vinklad verksamhet kan njuta av de stora fördelarna med att vara baserad i Skandinavien. Vi är nämligen i framkanten när det kommer till användning av nya medier och vi är även en marknad som är villig att prova nya saker i vad som tidigare varit ett begränsat område. Men stirra dig inte blind på konceptet. Att vara digital är inte ett måste eller ett slutmål. Om du vill så räcker det med att använda några få digitala verktyg för att bli bättre på att förstå ditt företag och även förbättra delar av det.
Så vad väntar du på?
Peter Ziegler
BAKGRUND: I somras gick Autobutler ihop med PSA-koncernen som är kända för att tillverka bilar som Peugeot, Citroën och DS. Vi har frågat Peter Zigler varför man nu går ihop.
Varför går ni ihop med en stor biljätte?
Vi ville först och främst få en industriell aktör ombord. Autobutler har tidigare haft stora utländska ventureinvesterare ombord men om vi ska kunna växa utanför Skandinavien måste vi få med en stor industrispelare. Vi är extra glada över att det händer i en konstellation där vi bevarar vår självständighet – och kommer att kunna fortsätta hänvisa kunder till alla medverkande fria verkstäder.
Varför just PSA?
PSA har lagt fram en ambitiös plan för digitalisering där vi kan bidra med digitala kompetenser.
Vad händer med att vara oberoende?
PSA har redan nu en förväntan om att göra om hela sin verkstadsverksamhet så att den inte är beroende av specifika bilmärken. Vi kan skaffa digitala kunder tvärs över alla bilmärken medan PSA kan bidra med verkstäder när efterfrågan ökar.
Det har varit viktigt för oss att bevara vår oberoende profil. Som bilägare ska du även i framtiden fritt kunna välja mellan verkstäder – det ska bara finnas fler att välja mellan. För fria verkstäder ska detta heller inte innebära någon större skillnad förutom att vi kommer att fokusera ännu mer på att säkra kvaliteten, transparensen och den öppna marknaden i förhållande till priser.
Betyder det här att ni blir en ren Peugeot/Citroën partner?
Avtalet betyder först och främst att vi kan öppna fler dörrar snabbare utanför Skandinavien. PSA har redan nu en önskan om att deras verkstäder ska kunna ta emot alla typer av bilar vilket passar bra ihop med vårt önskemål om att ha både fristående och märkesverkstäder som kan erbjuda reparationer på alla bilmärken.
Vad betyder investeringen helt konkret?
1. PSA-koncernen som bl.a. står bakom Peugeot och Citroën tar över en majoritetsandel i Autobutler med en samlad investering på över 223 miljoner kronor.
2. Verksamheten Autobutler fortsätter även framöver som ett självständigt varumärke.
3. Investeringen och alliansen med PSA ska först och främst vara dörröppnaren till Autobutlers internationella tillväxt.
Vad är målet – hur stora ska ni bli?
Vi sätter inte den typen av begränsningar. Vår produkt strävar efter att bli marknadsledande i alla länder i takt med att bilägare upptäcker alla fördelar med att ha transparens på verkstadsreparationer – och nu har vi fått en möjlighet att påskynda den tillväxten.