23948sdkhjf

Allt du vill veta om uppdaterade Volkswagen Golf

Viktiga fakta - uppdateringen av Golf i korthet

Världspremiär: Volkswagen uppdaterar Golf, Golf GTI, Golf GTE och Golf Sportscombi.
Infotainmentsystemet "Discover Pro" med geststyrning som är framtidens gränssnitt, erbjuds för första gången i klassen.
Hela utbudet av infotainmentsystem förnyat med bland annat större pekskärmar.
Utbudet av Car-Net online-tjänster har utökats: "Guide & Inform" samt "Security & Service" för modeller med navigationssystem.
Förarassistenssystemen är utökade för första gången med bland annat Traffic Jam Assist och Emergency Assist,
Ny generation av TSI bensinmotorer: 1,5 TSI Evo med bland annat aktiv cylinderstyrning (ACT) gör debut.
Extra prestanda för Golf GTI: 245 hk.
En nyutvecklad 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta alla 6-stegade DSG-växellådor för Golf.
Uppdaterad design med bland annat full-LED-bakljus, och flytande blinkers på toppversionen.
LED-strålkastare ersätter alla Xenon-strålkastare.
Volkswagen uppdaterar Golf - den mest framgångsrika modellen i företagets historia. Förutom nya motorer, förändrad design och nya förarassistanssystem har stort fokus lagts på infotainmentsystemen. Som första bilmodell i klassen kan toppversionen av infotainmentsystemen "Discover Pro" manövreras med geststyrning. Med en 9,2"-skärm bildar den en konceptuell enhet tillsammans med den det digitala centralinstrumentet ”Active Info Display”, som också är ett nytt tillval för Golf.

Utbudet av Car-Net online-tjänster och appar har också utökats. Uppdateringen av Golf, som idag har sålts i mer än 33 miljoner exemplar, innebär också en ny standard för förarassistanssystem i kompaktklassen. Innovationer som City Emergency Brake med fotgängarigenkänning ”Pedestrian Monitoring”, nya Traffic Jam Assist (delvis automatiserad körning i hastigheter upp till 60 km/h) och Emergency Assist, som också är nytt för segmentet, ökar säkerheten markant.

Uppdateringen omfattar också nya motorer: En helt ny turboladdad bensinmotor “1,5 TSI Evo” – en 150 hk 4-cylindrig turbo med aktiv cylinderstyrning (ACT). Denna kommer att följas av en BlueMotion-version som levererar 130 hk. Volkswagen har också ökat prestandan för Golf GTI: Den nya toppversionen ger nu hela 245 hk. En ny 7-stegad DSG-växellåda kommer efterhand att ersätta den 6-stegade DSG-växellådan i Golf.

En uppdaterad exteriör design ger ett kraftfullare intryck än tidigare. Bland förändringarna kan nämnas nya stötfångare fram och bak, nya halogen-strålkastare med LED-varselljus, nya full-LED-strålkastare istället för Xenon-strålkastare, nya LED-bakljus – som blir standard på alla versioner av Golf – samt nya fälgar och lackfärger. Interiören på Golf årsmodell 2017 har också uppgraderats med bland annat nya material. Antalet versioner för Golf-modellerna är samma som tidigare.

Den svenska marknaden

Sedan lanseringen 1974 har det sålts över 441 000 exemplar av Golf på den svenska marknaden. De senaste fyra månaderna, juli-oktober, har Golf toppat statistiken över de mest registrerade bilmodellerna i Sverige.

Den svenska förförsäljningen av uppdaterade Golf startar preliminärt vid månadsskiftet november/december 2016. I samband med försäljningsstarten kommer priserna att släppas och mer information komma om modellprogram och utrustningsnivåer. De första bilarna beräknas komma till Sverige i slutet av första kvartalet 2017.

Fakta om designen - spännande förbättringar av en ikon

Markant front. Nya detaljer gör designen av Golf ännu tydligare. Särskilt kombinationen av kylargrillen och strålkastarna, som rundar av på ett elegant sätt. Den nedre kromlisten sträcker sig som ett kromelement (lackerad i rött på GTI och i blått på GTE) via LED-varselljusen ut till strålkastarna. (LED-strålkastare, som antingen är standard eller tillval beroende på utrustningsnivå, ersätter Xenon-strålkastarna). Luftintagen i den nedre delen av stötfångaren, har också fått en ny formgivning som accentuerar bilens bredd. En annan utseendemässig förändring är att radarsensorn för Adaptive Cruise Control ACC, som är standard i Sverige, inte längre är placerad (synligt) i det nedre luftintaget på stötfångaren, utan istället kommer att vara dold bakom VW-loggan i den övre kylargrillen.

Full-LED-bakljus som standard. Bakpartiet är också mer markant. Nu får alla versioner full-LED-bakljus. Till skillnad från de flesta andra LED-bakljus används inte konventionella glödlampor till någon av funktionerna. Toppversionen av full-LED-bakljusen (standard hos R och GTE och tillval för övriga) kommer att ha flytande blinkers. Denna version kan man se som en genomskinlig, vit LED-linje, som blir orange när den aktiveras.

Förfinad interiör. För interiören i nya Golf har Volkswagens‎ designavdelning “Colour & Trim” tagit fram nya, dekorpaneler i dörrarna, på instrumentbrädan och mittkonsolen, samt nya sätesklädslar.

Golf GTI. GTI-versionerna skiljer sig genom färgapplikationer, som matchar karaktären för respektive Golf-version, istället för den vanliga kromlisten i kylargrillen och strålkastarna, har Golf GTI den karaktäristiska röda listen i kylargrillen – som nu är förlängd och blivit ännu tydligare. Avgassystemets kromade ändrör har också fått större diameter.

Golf GTE. Precis som Golf GTI med de röda designelementen har senaste versionen av laddhybriden Golf GTE blå designelement.

Golf Sportscombi. Det breda modellsortimentet av olika Golf-versioner har av tradition alltid omfattat kombimodellen. En ny stötfångare bak gör att Sportscombi ser ännu längre och elegantare ut. Full-LED-bakljusen, som är standard även här passar perfekt in i den nya designen. Precis som Passat Sportscombi har vissa versioner av Golf Sportscombi också trapetsformade ”avgasutsläpp” i krom direkt integrerade i diffusorn.

Digital Golf – Active Info Display, geststyrning och online-tjänster

Digital instrumentering och geststyrning. Uppdateringen av Golf märks allra tydligast på insidan med ett helt nytt digitalt display- och reglagekoncept. Det är det första infotainmentsystemet med geststyrning i en Volkswagenmodell. Samtidigt är hela utbudet av infotainmentsystem uppdaterat. Det viktigaste kännetecknet är den nya designen och större pekskärmar. Som beskrivits ovan har toppversionen “Discover Pro”-modellen även geststyrning för första gången i Golf-klassen.

Active Info Display – den helt digitala kupén

Instrumentering för en ny generation. Active Info Display är ett helt digitalt centralinstrument i nya Golf med flera interaktiva funktioner. Alla instrument visas virtuellt på en 12,3" färgskärm. Navigeringsinformation kan visas i 2D eller 3D. Upplösningen på 1 440 x 540 pixlar gör att displayen kan visa detaljerad information på ett exakt och interaktivt sätt.

Det finns fem olika informationsprofiler, där typen av information och grafik som visas ändras. Föraren kan välja mellan en av följande profiler: “Classic”, “Consumption & Range”, “Efficiency”, “Performance & Driver Assistance” och “Navigation”. "Navigation"-profilen är ett bra exempel på de interaktiva funktionerna i Active Info Display. Här har hastighetsmätaren och varvräknaren flyttats åt sidan för att ge mer plats för kartan i mitten. Information om körning, navigation och förarassistansfunktioner kan också integreras i de grafiska områdena för hastighetsmätaren och varvräknaren om man så önskar.

Information såsom telefonkontaktbilder och CD-omslag kan också visas på Active Info Display. Beroende på modell kan grafiken också anpassas. I Golf GTI till exempel används GTI-rött som en kontrastfärg, medan Golf GTE använder GTE-blått för att instrumenten ska matcha karaktären i övrigt. Active Info Display finns som tillval till alla versioner av nya Golf, som ett alternativ till analoga instrument.

Den senaste generationen av MIB – med geststyrning för första gången

Världspremiär. Det är världspremiär för geststyrning i kompaktklassen i och med debuten i den uppdaterade versionen av Golf. Funktionen kommer att finnas i toppversionen av det modulära infotainmentsystemet (MIB) – “Discover Pro”.

6,5 - 9,2" skärmar. Infotainmentsystemen i Golf är av en ny generation av MIB. Den viktigaste förändringen är att alla system nu har fått en ny design och större pekskärmar, även om namnen på infotainmentsystemen inte har ändrats. “Composition Media” som är standard i Sverige och “Discover Media” (inklusive navigation) har hittills haft 6,5"-skärmar. De har också ersatts av nya system med samma namn, men med 8,0"-skärmar. Upplösningen på 800 x 480 pixlar är oförändrad. 8,0"-skärmen på toppversionen “Discover Pro” (inklusive navigation) ersätts av en 9,2" pekskärm, där upplösningen har ökats från 800 x 480 till 1280 x 640 pixlar. Nya “Discover Pro” blir Volkswagens första infotainmentsystem som erbjuder både pek- och röststyrning med geststyrning förutom närhetssensorer – världspremiär för bilssegmentet.

Fakta om “Discover Pro”. “Discover Pro”-versionen har inte bara en 9,2" skärm med en upplösning som har ökat från 117 till 155 dpi, utan den har också fått en helt ny design. Till skillnad mot det tidigare 8,0" systemet, som användes i Golf, har hela fronten fått en elegant glasyta (gäller även för det nya “Discover Media”-systemet). Alla känselstyrda kontroller utförs via pekskärm och fem beröringsfria paneler på vänstra sidan av det nya infotainmentsystemet. Denna vertikala lista på vänster sida består av följande funktioner: "Meny", "Hem", "Av/På", "Volym upp" och Volym ner" - viktiga kommandon, eftersom föraren måste ha direkt tillgång till funktioner såsom justering av ljudvolymen. Samma sak gäller för den beröringsfria panelen "Hem", som innebär att föraren snabbt kan komma tillbaka till huvudmenyn - och därmed hemskärmen - från vilken undermeny som helst.

Individuellt konfigurerbar hemskärm. Till skillnad mot den tidigare versionen av “Discover Pro” kan föraren nu även konfigurera ”hemskärmen”. Precis som på en smartphone kommer systemet att gå tillbaka till den personanpassade hemskärmen, så fort som föraren berör "Hem"-knappen, oavsett vilken meny man befinner sig i.

Geststyrning. Geststyrning kan användas i flera olika menyer. Man behöver bara göra en svepande rörelse med handen för att flytta innehållet i den horisontella menyn åt vänster eller höger, så att föraren sedan kan skrolla genom huvudmenyn, byta radiostation, bläddra genom spellistor eller skrolla genom Picture Viewer eller album i mediabiblioteket (CoverFlow). Ett "ljussken" visar vilka alternativ som kan hanteras med geststyrning och hanteringen stöds av visuell interaktiv feedback. När den svepande rörelsen utförs och fungerar kan man även välja om man vill ha bekräftelse på detta med en ljudsignal.

Helt integrerad och maximalt kompatibel. “Discover Pro”-systemet omfattar även en förstärkare med en effekt på 4 x 20 watt, en DVD-spelare, två USB-portar (Apple-kompatibla), två SD-kortuttag, AUX-IN-ingång, en 10 GB SSD-Drive. Som tillval finns en backkamera, upp till två extra USB-uttag liksom ett extra gränssnitt för mobiltelefoner. Liksom tidigare är Bluetooth-handsfree med mediastreaming standard i Sverige. I den uppdaterade, nya Golf kan föraren eller framsätespassageraren som tillval få ett fack att enkelt lägga mobiltelefonen i fördelen här är att mobilen laddas och ansluts till bilens externa antenn induktivt – det vill säga utan sladdar (i enlighet med Qi-standard). Andra tillbehör som kan väljas som tillval är bland annat Car-Net-tjänsterna “App Connect” (standard i Sverige), “Security & Service” (nyhet för Golf) och “Guide & Inform”.

Mediastyrning. Med “Media Control”-appen erbjuder Volkswagen ett infotainment-gränssnitt för surfplattor (och smartphones). Appen kan användas för att enkelt och bekvämt styra många av funktionerna i infotainmentsystemet från en surfplatta eller mobil. Passagerarna kan enkelt ansluta sina surfplattor till “Discover Media” eller “Discover Pro” i infotainmentsystemet genom att använda bilens WiFi-hotspot. Systemen som kan styras är bland annat radio, alla ljud- och videokällor (t.ex. USB, CD, DVD, hårddisk) samt navigationssystemet. Informationen som visas på menyn är bland annat artist, album och skivomslag.
Standardfunktioner i navigationsmenyn kompletteras med en adressökningsfunktion, som utnyttjar internet och som också kan användas för att lägga in utvalda sökresultat som destinationer. Dessutom kan passagerarna i baksätet skicka kalenderhändelser och poster i adressboken från en surfplatta eller smartphone till infotainmentsystemet där de kan användas som destinationer för navigeringen. Det gör "Media Control" till en mobilfunktion i infotainmentsystemet och ett prisvärt, modernt underhållningssystem för baksätespassagerarna.

Volkswagen Car-Net – appar och onlinetjänster till Golf

App Connect. Detta är redan standard i Sverige på alla Golf-versioner och gör det möjligt att ansluta aktuella Apple- och Android-smartphones eftersom App Connect tillsammans med MirrorLink™ (Android) också kan integrera CarPlay™ (Apple) och Android Auto™ (Google) till bilens infotainmentsystem.

Security & Service. Från sommaren 2017 erbjuds "Security & Service"-paketet för Golf. Detta ger föraren möjlighet att få hjälp ute på vägarna i en mängd olika situationer. Där ingår till exempel tjänster som “Automatic Accident Notification”, “Breakdown Call” (Nödsamtal) och “Service Scheduling” (där föraren kan boka service på din verkstad). Breakdown Call gör det möjligt för föraren att använda infotainmentsystemet för att kontakta Volkswagen Emergency Call Centre, som sedan kan ordna snabb hjälp samtidigt som systemet skickar data om bilen och bilens position till nödhjälpstjänsten när föraren ringer för att be om vägassistans. Dessutom erbjuder “Security & Service” funktioner som online-övervakning av “Dörrar och Ljus” samt information om “Parkeringsposition” (via smartphone eller webbportal). En annan praktisk funktion är “Online Billarm”, som skickar ett varningsmeddelande till dig via Volkswagen Car-Net-appen på din smartphone eller via email om någon har försökt att bryta sig in i din bil.
Guide & Inform. “Guide & Inform” gör det möjligt att använda ett stort antal online-tjänster. Det innehåller en app för “Discover Media”-systemet och ett utökat utbud av appar för “Discover Pro”-systemet. De tjänster som finns för “Discover Media” är bland annat appar som “Online POI Search”, “Destination Import”, “Bränsleinfo” (plats och pris), “Nyheter”, “Parkeringsinfo” (plats och tillgänglighet), “Väder”, “Laddstationer” (för Golf GTE och e-Golf) och “Online Trafikinformation”. Tjänsten “Online Trafikinformation” gör det enklare att beräkna hur lång tid resan kommer att ta, eftersom navigationssystemet matas med data om trafikintensitet, köbildning och andra trafikstockningar. Informationen matas in i realtid i navigationssystemet så att den dynamiska vägledningen kan ta med aktuella data i beräkningen. De faktiska trafikmeddelandena kan man se i detalj via “Traffic”-menyn samtidigt som grafik och färgade markeringar på kartan som visas på skärmen ständigt lämnar aktuell information om trafiksituationen. “Online Traffic Information”-tjänsten kan därför hjälpa dig att undvika trafikstockningar i realtid. Utbudet av appar för “Discover Media”-systemet omfattar också Google Street View™, Google Earth™, “POI Voice Search” och “Online Map Update”.

Nya assistanssystem - högre säkerhet och komfort

Golf skyddar föraren, passagerarna och fotgängarna. Genom åren har Golf alltid demokratiserat innovationer. System som låsningsfria bromsar (ABS) och antisladd (ESC) och senare ett helt spektrum av förarhjälpsystem har erbjudits till miljoner människor över hela världen tack vare Golf. Golf var till exempel en av de första bilarna i kompaktklassen med adaptiva farthållaren Adaptive Cruise Control (ACC), Front Assist med City Emergency Brake, Lane Assist, Blind Spot Sensor, Rear Traffic Alert, Park Assist, Driver Alert System, backkamera, vägmärkesavläsning, multikollisonsbroms och släpvagnsstabilisering.
Uppdaterade Golf bevarar den här traditionen. Volkswagen utökar utbudet av förarassistanssystem i Golf med Traffic Jam Assist, nya Pedestrian Monitoring för Front Assist med City Emergency Brake, Trailer Assist, vilket är första gången någonsin som ett system för att backa med släp erbjuds för en bil i kompaktklassen. Det proaktiva skyddssystemet för passagerare (PreCrash) har också uppdaterats.

Golf kan köras delvis automatiskt. Genom att kombinera olika hjälpsystem är det för första gången möjligt att köra en Golf delvis automatiskt.

Lane Assist plus ACC. Lane Assist utgör grunden i det här system med aktiv filhållningsfunktion även i hastigheter under 60 km/h. Systemet styr inte bara emot för att korrigera om bilen oavsiktligen lämnar sitt körfält, utan den aktiva filhållningshjälpen håller också Golf i körfältets mitt eller i den position som föraren föredrar.

Traffic Jam Assist. ACC är också integrerad i Traffic Jam Assist som ett andra hjälpsystem. Med ACC sker nämligen inbromsning och acceleration helt automatiskt även i ryckig kötrafik i låga hastigheter. ACC och Lane Assist samverkar till funktionen Traffic Jam Assist, vilket innebär att systemet assisterar både i längdled och sidled. Bilen styr, accelererar och bromsar automatiskt, inom systemets gränser, men endast under förutsättning att föraren har händerna på ratten och deltar i styrningen för att när som helst kunna ingripa i den. Systemet ökar också säkerheten eftersom systemet hjälper föraren att undvika påkörningar bakifrån.

Emergency Assist – i en nödsituation stoppas Golf automatiskt

Golf känner av om föraren blir oförmögen att hantera situationen. Ett annat system där Lane Assist och ACC samverkar för att skapa ett nytt förarhjälpsystem är Emergency Assist: Så snart sensorerna upptäcker att föraren inte styrs, bromsas eller accelereras längre börjar systemet aktivera olika varningsåtgärder och om föraren förblir inaktiv bromsas bilen automatiskt. Varningsblinkers aktiveras automatiskt och Golf styrs försiktigt för att omgivande trafik ska bli varse den farliga situationen. ACC förhindrar bilen från att kollidera med framförvarande fordon. Slutligen bromsar systemet ner Golf till ett totalt stopp för att om möjligt undvika en allvarlig olycka.

Front Assist och City Emergency Brake – upptäcker fotgängare

Säkerhet i stan. Front Assist är ett system som varnar föraren och automatiskt bromsar ner bilen om det finns överhängande fara för en kollision. En av de ingående komponenterna i Front Assist är funktionen ”City Emergency Brake”. Den senaste versionen av Front Assist-funktionen kan inte bara upptäcka andra bilar, utan också fotgängare som går över gatan. Så snart som en fotgängare är i riskzonen varnar systemet föraren och sänker så småningom hastigheten på Golf automatiskt. Systemet är standard i Sverige.

Trailer Assist – halvautomatisk manövrering med släp

Att backa med släp är en barnlek nu. En annan nyhet i kompaktklassen är Trailer Assist. Idén bakom: Trailer Assist har utvecklats för att befria föraren från svåra manövrer när man backar med släp - att vrida ratten till vänster så att släpet går till höger och vice versa. Dessutom var också målsättningen att göra det lättare att backa rakt under längre sträckor. Med Trailer Assist går det nästan automatiskt. För att backa en Golf med släp in i en parkeringsficka eller en port behöver föraren bara stanna på en lämplig plats och lägga i backen. Systemet aktiveras med en enkel knapptryckning. Då visas den aktuella körvinkeln och möjliga körvinklar på i centralinstrumentet. Detta görs med hjälp av bildbehandlingsalgoritmer, som använder data från backkameran som övervakar och analyserar vinkeln mellan bilen och släpet. Med hjälp av reglaget till backspeglarna, som fungerar som en slags joystick, kan föraren själv välja vilken riktning släpet ska ta. Golf utför de styrkommandon som valts av föraren och föraren behöver bara sköta gas- och bromspedal. I vilken riktning bilen styrs hanteras av den elektromekaniska servostyrningen.

Park Assist 3.0 – halvautomatisk parkering och manövrering

Bromsas och styrs automatiskt. Park Assist gör det möjligt att parkera delvis automatiskt, både i parkeringsluckor längs med och vinkelrätt mot vägen. Dessutom kan systemet styra bilen ut ur parkeringsrutor. Rutor som ligger i vinkelrätt mot vägen klarar systemet också, för första gången i Golf, inte bara att man backar in i luckan, man kan också köra in i den framåt – också här halvt automatiskt.

Generation 1 och 2. Den första generationen av Park Assist hjälpte föraren att fickparkera automatiskt längs med vägen. Den andra generationen av Park Assist lade dessutom till backning in i parkeringsluckor som ligger i rät vinkel mot vägen. Dessutom kunde fickparkering ske i ännu mindre luckor än tidigare. Utöver detta kunde systemet automatiskt köra ut bilen ur en fickparkeringslucka.
Som nämnts ovan kan den tredje generationen av Park Assist, även köra bilen halvautomatiskt framåt in i parkeringsluckan. Tack vare systemets många olika funktioner kan Park Assist 3.0 vara till stor hjälp för föraren, särskilt i svåra trafiksituationer, eftersom parkeringsmanövern går mycket snabbare.

Proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash) – största möjliga säkerhet

Var beredd. Golf var en av de första bilarna i klassen med ett proaktivt skyddssystem för passagerare (PreCrash). I den uppdaterade versionen av Golf har det proaktiva skyddssystemet för passagerare förfinats ytterligare. Det samverkar intelligent med Front Assist-systemet och reagerar på starka automatiska inbromsningar och akuta kollisionsrisker. I sådana kritiska situationer ger systemet bästa möjliga skydd åt passagerarna: Om systemet upptäcker risken för en olycka - till exempel genom att bromsarna aktiveras kraftigt eftersom det automatiska bromshjälpsystemet har aktiverats - kommer säkerhetsbältena i framsätet att förspännas automatiskt för att krockkudden och säkerhetsbältet ska ge bästa möjliga skydd. När en kritisk och instabil körsituation detekteras - till exempel en allvarlig överstyrning eller understyrning med ESC-aktivering - stängs sidofönstren och soltaket, tills det bara är en liten öppning. Orsaken till detta är att när fönstren och soltaket är nästan helt stängda ger huvud- och sidokrockkuddarna optimal energiupptagning och därmed bästa möjliga skydd.

Personanpassning – individuella inställningar sparas

Nyckeln fungerar som ditt ID. Antalet bekvämlighets- och förarassistanssystem ökar med varje ny bilgeneration. Som nämnts tidigare gäller detta i allra högsta grad för uppdaterade Golf. Många av dessa system kan justeras för olika förare av bilen. Det innebär att förarna hela tiden måste göra om sina personliga inställningar. Volkswagen har utvecklat en ny generation av personanpassning som förenklar detta radikalt. Systemet innebär att de individuella inställningarna för en förare kombineras med ett användarkonto, som sparas av bilen. Föraren kan öppna användarmenyn för att aktivera sitt eget användarkonto och på så sätt implementera sina egna inställningar. Föraren identifierar sig med hjälp av bilnyckeln, vilket sker när bilen är olåst. Därefter kan de första inställningarna aktiveras, så som justering av förarsätet, som nu kan sparas via minnesfunktionen. En översikt över personanpassningsalternativen i Golf, beroende på utrustningsnivå:

Ambientebelysning
ACC Adaptive Cruise Control
Front Assist
Infotainmentsystem (inkl mediabibliotek, navigation och telefon)
Inställningar av klimatanläggning
Centralinstrument
Lane Assist
Ljus och sikt (“leaving home” och “coming home”-funktioner, regnsensor och backspegel med automatisk avbländning)
Park Assist
Låsa/låsa upp
Blind Spot Monitor med Rear Traffic Alert
Förarsäte (säte med minnesfunktion)
Nya motorer och växellådor - TSI-bensinmotor sparar upp till 1,0 liter per 100 km

Nya TSI-motorer och ny 7-stegad DSG. Volkswagen har utökat motorfamiljen EA211 TSI: Nya turboladdade bensinmotorer med direktinsprutning gör sin debut i Golf. Lanseringen börjar med “1,5 TSI Evo” – en 4-cylindrig 150 hk turboladdad bensinmotor med aktiv cylinderstyrning (ACT) och effektiv direktinsprutning med common rail-teknik.
Nya 1,5 TSI Evo är pigg men har också en bra segdragningsförmåga: den utvecklar ett maximalt vridmoment på 250 Nm vid så lågt varvtal som 1500 1/min – vilket motsvarar Dieselmotorn 1,6 TDI i hittillsvarande Golf modellen. Bränsleförbrukning enligt NEDC, preliminära värden: 4,9 l/100 km (motsvarande 110 g/km CO2).
En BlueMotion-version av 1,5 TSI Evo med 130 hk är också på gång. Bränsleförbrukningen enligt NEDC för den här versionen kommer att vara 4,6 l/100 km (104 g/km CO2). 130 hk versionen utvecklar ett maximalt vridmoment på 200 Nm vid bara 1400 1/min.
De enastående egenskaperna för dessa högteknologiska motorer har uppnåtts med innovativ teknik: bland annat en ny förbränningscykel (utvecklad ur den så kallade Miller-cykeln) och en turboladdare med variabel turbingeometri (VTG), det senare en teknologi som tidigare oftast återfunnits på Dieselmotorer. För första gången erbjuder också 1,5 TSI Evo med 130 hk en utökad frihjulsfunktion när motorn är inaktiv – det innebär att TSI motorn stängs av när föraren släpper gaspedalen. En sådan deaktiveringsfunktion för förbränningsmotorn har tidigare enbart förekommit i hybridbildar. Den utökade frihjulsfunktionen, som är standard i 1,5 TSI Evo med 130 hk, minskar bränsleförbrukningen under verklig körning med upp till 0,4 l/100 km. Frihjulsfunktionen tillsammans med de andra tekniska innovationerna ger 1,5 TSI Evo med 130 hk en reducering av bränsleförbrukningen med upp till 1,0 l/100 km, beroende på körstil.

GTI-modeller med förbättrad prestanda. Volkswagen har också förbättrat prestanda för Golf GTI-modellerna med denna uppdatering. Med 230 hk (en ökning med 10 hk) är standardversionen nu lika stark som den tidigare Performance-versionen, medan effekten för nya Golf GTI Performance (den version som kommer erbjudas i Sverige) har ökats till 245 hk.

Ny 7-stegad DSG. Volkswagen har också utvecklat en ny effektiv 7-stegad DSG-växellåda (dubbelkopplingsväxellåda)
Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063