Panik på däckhotellet kundernas däck stulna
Nu har hjulskiften pågått ett tag. Det dyker upp den ena överraskningen efter den andra för vissa som har däckhotell. En verkstad fick nyligen en riktig kalldusch.
När säsongen började och kunderna dök upp och ville få sina vinterhjul monterade saknades det hjul. Verkstan hade fått inbrott i vissa av sina containrar där hjulen förvarades. Dessutom hade verkstan blivit tvungen att ”sparka” en medarbetare strax före däcksäsongen. Nu visade det sig att många däckavtal också hade blivit förstörda och/eller stulna.
Därför vill SFVF upplysa om det Förvaringsavtal för däck och fälg som finns tillgängligt via Bilvisions system.
Varför är då ett avtal viktigt?
För det första är det bra att ha ett avtal som finns lagrat digitalt om något skulle hända med kundens hjul, exempel på detta återges ovan. Det är då bra om skick, mönsterdjup och eventuella skador finns antecknade i avtalet. Det är även nödvändigt att kunna visa när förvaringen påbörjades och avslutades för att kunna kräva kunden på betalning. Förlängs avtalet automatiskt finns det vissa lagkrav att uppfylla för att avtalet ska vara fortsatt giltigt. Allt detta finns integrerat i avtalet och i ett senare skede hoppas vi kunna få till en automatisk bokningsfunktion kopplat till SMS/E-post. Då kan verkstaden styra vissa kunder med dubbade däck respektive odubbade att bokas in vid olika tillfällen för att få en mer jämn ström till verkstaden, istället för att kunden själv bokar in sig efter det att den första snön redan fallit.
Se till att ansluta din verkstad till Autokontrakt i Bilvision redan idag, för det här bara ett exempel på alla bra avtal som finns.
Bo Ericsson
SFVF