Rallyvärldsmästarens eventföretag till Jokkmokk
–Vi har 17 nya företagsetableringar under det senaste året varav 12 av dessa drivs av kvinnor, säger P-O Lindroth, vd och projektkoordinator Destination Jokkmokk.
Det rör på sig i Jokkmokk. Det är ingen underdrift i detta påstående. Drivers Paradise, med gamle rallyvärldsmästaren Stig Blomqvist i spetsen, är ett slående exempel på just detta. Företaget med rötterna i Småland kom till Jokkmokk via en kontakt hos Hotell Jokkmokk. Ett idogt arbete hos destinationsbolaget genomfördes för att introducera aktören i det lokala nätverket av besöksnäringsentreprenörer för att möjliggöra nya affärssamarbeten. Etableringen blev verklighet och nu bjuds gästerna från när och fjärran på en arktisk rallyupplevelse tillsammans med en världsmästare. I konceptet ingår även olika natur- och kulturaktiviteter inom destinationen.
För Jokkmokk precis som för många andra av destinationerna i Swedish Lapland gäller det att pusha företagarna framåt och coacha dem under resans gång. Inom ramen för projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland försöker vi hjälpa till med just samarbetspartners eller med att pussla ihop olika företag med varandra. Drivers Paradise är ett exempel där Hotell Jokkmokk blivit en sådan partner, konstaterar P-O Lindroth.
Stig Blomqvist berättar att just boendefrågan var ett tidigare problem för eventföretaget. Ett bekymmer som nu är helt borta vilket innebär att Drivers Paradise kan boka större grupper med relativt kort varsel och dessutom bjuda på andra upplevelser för besökarna.
–Jokkmokk är genuint. Här finns äktheten kvar som byggts bort på så många andra orter. Det är fascinerande och spännande även för mig och det attraherar våra gäster. Inte minst kulturarvet är intressant, berättar han.
P-O Lindroth berättar att behovet av ytterligare hundspannsverksamhet kring, inte minst, Drivers Paradise och dess verksamhet har lockat till sig Enboms Outdoor, ett företag med rötterna i Luleå, som nu etablerar sig i Jokkmokk.
Jokkmokk blev den naturliga platsen för att möta behov och efterfrågan, fortsätter Lindroth som, naturligtvis, gläds över de många olika innovationer som tar form inom näringen som är en viktig motor och del av regionens KKN – kulturella och kreativa näringar. Katarina Rimpi, med björnceremonier på sitt program, är ett nytt spännande exempel.
12 av 17 företag (70%) drivs av kvinnor och bakom 5 av de 17 företagen (30%) står entreprenörer med utländsk härkomst - Tyskland (2), Nederländerna (2) och Australien.
–Vi har så många driftiga människor här som gör jätteintressanta saker. Nu börjar vi också nå ut globalt. Vi har dessutom en fantastisk plattform att stå på. Vi har, om jag förenklar, en snabb handläggning för de som är intresserade av att etablera sig här.
. Foto: Maria Klang.