Praktisk Bilverkstad med Sveriges Fordonsverkstäders Förening
-Att arbeta med konsumenternas fordonsfrågor är svårt, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF. Jag har själv arbetat som Konsumentvägledare och därefter som jurist på Konsumentverket och vet hur svårt det kan vara för en Konsumentvägledare.
-Konsumentvägledare pratar med bilägare varje dag och därför ville SFVF informera och visa hur bilar är byggda, hur en bil fungerar, var sitter olika delar o s v säger Bo Ericsson. Därutöver diskuterades olika ARN fall, hur sker systematisk felsökning med tanke på CAN nät och MOST nätverk. Frågorna var många speciellt kring felsökning, mjukvaruplattformar men även om koppling, lamell, styrled, insprutare, vattenpump, spridare och bromsar.
VEHO Bil i Karlstad ställde upp med olika bildelar som alla fick ”klämma och känna” på för att ytterligare förstå varför det kan vara svårt att kommunicera och förklara fel på fordon. Att få se delar i verkligheten är väldigt populärt säger Bosse avslutningsvis, och vi är tacksamma för att VEHO Bil har ställt upp med delarna.