23948sdkhjf

Praktisk Bilverkstad med Sveriges Fordonsverkstäders Förening

-Den tekniska utvecklingen går allt fortare, det är inte ovanligt med över 100 processeror som sköter om alla system i bilen. Inom något år spås att 80 % av alla bilar är uppkopplade konstant på internet. Gårdagens fordonsmekaniker är dagens tekniker säger Bo Ericsson vd för SFVF. Det leder till ny kompetens på fordonsverkstäder för att kunna reparera fordon.

-Att arbeta med konsumenternas fordonsfrågor är svårt, säger Ulf Stefansson jurist på SFVF. Jag har själv arbetat som Konsumentvägledare och därefter som jurist på Konsumentverket och vet hur svårt det kan vara för en Konsumentvägledare.

-Konsumentvägledare pratar med bilägare varje dag och därför ville SFVF informera och visa hur bilar är byggda, hur en bil fungerar, var sitter olika delar o s v säger Bo Ericsson. Därutöver diskuterades olika ARN fall, hur sker systematisk felsökning med tanke på CAN nät och MOST nätverk. Frågorna var många speciellt kring felsökning, mjukvaruplattformar men även om koppling, lamell, styrled, insprutare, vattenpump, spridare och bromsar.

VEHO Bil i Karlstad ställde upp med olika bildelar som alla fick ”klämma och känna” på för att ytterligare förstå varför det kan vara svårt att kommunicera och förklara fel på fordon. Att få se delar i verkligheten är väldigt populärt säger Bosse avslutningsvis, och vi är tacksamma för att VEHO Bil har ställt upp med delarna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.111