Motorgeniet Per "Turbopelle" Gillbrand har avlidit
Gillbrand blev maskiningenjör på Tekniska gymnasiet i Göteborg och började arbeta vid Volvo i Skövde som motortestingenjör. År 1960 följde arbete som motorutvecklare vid Volvo i Göteborg. Under tiden på Volvo arbetade han bland annat med Gustaf Larson och Helmer Pettersson. År 2006 blev han hedersmedlem i Svenska Volvo P1800-klubben, för sina insatser under utvecklingen av B18-motorn på Volvo, som var en av de stora nyheterna med Volvo P1800. B18 är en vidareutveckling av B16, men har 5-lagrad vevaxel och 1776 kubikcentimeters cylindervolym. I samband med utvecklingsarbetet arbetade han vid Jensen i England.
År 1964 följde övergång till Saab i Trollhättan tillsammans med kollegan från Volvos motorlaboratorium Olle Granlund. Han lockades över då Saab behövde folk med erfarenhet av fyrtaktsmotorer. Bland de stora projekten hörde införandet av Saab V4 och implementeringen av Triumphs motor i Saab 99. År 1970 utsågs Gillbrand till chef för Saab-Scanias motorlaboratorium i Södertälje. Gillbrand utvecklade Saabs APC-system.
År 1992 blev Gillbrand promoverad till hedersdoktor vid Chalmers tekniska högskola. Mest känd är kanske Gillbrand är sin V6 turbomotor där avgasturbon bara drivs från en cylinderbank (3-cyl).
Efter pensioneringen reste Gillbrand runt med sin motorshow där han visade egentillverkade fungerade modeller av historiska motorer. 9 november 2014 genomförde han sin sista motorshow i Berwaldhallen i Stockholm.
Källa: Wikipedia