Danskt succébolag riktar blicken mot Sverige
Kundlojalitet bland bilköpare har minskat, i takt med att bilförsäljningen ökat. Det har skapat en hel del utmaningar för bilhandlarna, som kämpat med lägre avkastning på vid försäljningar och bristande lojalitet vid service. Det danska mjukvarubolaget Omnicar hjälper nu bilhandlarna att vända på trenden. Med hjälp av ett unikt programverktyg får återförsäljarna möjlighet att mäta effektiviteten i deras marknadsföring, hålla reda på kundförfrågningar och generera merförsäljning i butiken, verkstaden och på webben. Många har dragit nytta av det: Omnicar har förmedlat mer än 30 000 serviceavtal, vilket givit bilhandlarna en ökad omsättning på mer än 120 miljoner kronor.
– De senaste sex månaderna har vi upplevt en enorm efterfrågan och vi har anslutit mer än 500 bilhandlare i tre länder på systemet. Vi har lyckats skapa ett system som eliminerar de problem som bilhandlare kämpar med i vardagen, som också genererar mervärde i en bransch med hårt tryck, säger Claus T. Hansen ordförande för Omnicar A/S.
Huvudkontoret i Köpenhamn har i dag 20 anställda, men det är inte bara de danska kunderna de har fokus på. Även hos bilhandlare i Sverige, genom SC Motors – importör av Citroen, Hyundai och Mitsubishi och i Norge genom Bertel O. Steen Group som är importör av Kia, Citroen, Peugeot och Mercedes, blir Omnicar-lösningen använd. Flexibilitet är en av de främsta grunderna till Omnicars framgång.
– Vårt system kan användas över hela världen. Vi har alltid haft i åtanke att inte bara utveckla ett verktyg som bara kan användas på en plats i verksamheten. Vi binder hela företaget samman med överblick över e-post, priskalkylator, webbshop, bokningar och appar som ger våra kunder total översikt och skapar en bättre dialog samt lyhördhet, fortsätter Claus T. Hansen.
Det finns omkring 50 000 bilhandlare i Europa och därför är potentialen stor inom bilbranschen. Claus T. Hansen förnekar inte att erfarenheterna och mjukvaruplattformen i framtiden också kommer skapa succé i andra branscher.