Liten EcoBoost-motor med cylinderavstängning
Cylinderavstängningssystemet är utvecklat av Ford-ingenjörer i tyska Aachen och Köln, brittiska Dagenham och Dunton, samt i amerikanska Dearborn. Systemet innebär att bränsletillförseln stängs av till en av bilens cylindrar vid situationer då kapaciteten helt enkelt inte behövs, exempelvis vid landsvägskörning. Detta leder till en optimerad bränsleförbrukning och minskade koldioxidutsläpp, bland annat genom att minska friktion inuti motorn.
– Ford har ännu en gång utvecklat sin drivlina med hjälp av imponerande ingenjörskonst, för att optimera Fords 1,0-liters EcoBoost-motor. Vi kunde konstatera att det fortfarande fanns outnyttjad potential i motorn, som vi nu tagit tillvara på. Den utvecklade motorn är därmed ännu mer bränsleeffektiv och miljövänligare än sin föregångare, säger Bob Fascetti på Ford.
Det nya cylindersystemet styrs av en högteknologisk mjukvara som känner av det optimala tillfället för att desarmera en av bilens cylindrar. Mjukvaran baserar beslutet på faktorer som hastighet och motorladdning.