Nya drivlinor för responsiva och snålare Toyota-bilar
Gemensamt för de nya drivlinorna är att de är lätta och kompakta med en låg tyngdpunkt. Motorerna är högvarviga med variabel motorstyrning och har mycket hög termisk verkningsgrad, vilket gör dem både mer responsiva och samtidigt bränslesnålare. Växellådorna är tätstegade med fler växlar och minimerad inre friktion.
Först ut i en serie av flera nya motorer är en mycket energieffektiv 2,5-liters fyrcylindrig direktinsprutad bensinmotor. Tack vare att motorn har utvecklats från grunden har energiförbrukande komponenter såsom avgassystem, kylning och olika rörliga delar kunnat optimeras. Motorn har också en av bilvärldens högsta termiska verkningsgrader – 40 procent som konventionell bensinmotor och 41 procent som del i en hybriddrivlina.
Två automatväxellådor med åtta respektive tio växlar lanseras också. För båda växellådorna har en mängd åtgärder vidtagits för att minska energiförlusterna och öka transmissionseffektiviteten. Bland annat har momentförlusterna kunnat reduceras till omkring hälften (jämfört med en konventionell sexväxlad automatlåda). Resultatet är en kompaktare och lättare växellåda som bidrar till lägre bränsleförbrukning och utsläpp, samtidigt som den lägre tyngdpunkten bidrar till bättre väghållning.
Dessutom kommer i ett första skede en ny generation av Toyota Hybrid System – THS II, avsedd för bakhjulsdrivna bilar. Fullhybridsystemet omfattar den nya 2,5-litersmotorn och ger en mer direkt körupplevelse. Det är mer responsivt och ger dessutom möjlighet att bättre utnyttja eldriften i högre hastigheter. Även Toyotas laddhybridsystem har utvecklats med bland annat ett större litiumjonbatteri som ger en körsträcka upp till sex mil på ren el samt möjligheten att i större utsträckning utnyttja elmotorn för drivningen.
De nya TNGA-drivlinorna ska börja införas i nya bilmodeller från 2017. Under de kommande fem åren planerar Toyota att lansera:
Nio nya motorer i sammanlagt 17 utföranden.
Fyra nya växellådor i sammanlagt tio versioner (inklusive en ny typ av steglös växellåda).
Sex nya hybridsystem i sammanlagt tio utföranden.
I slutet av 2121 har Toyota som mål att minst 60 procent av de Toyota- och Lexus-bilar som säljs i Europa, USA, Japan och Kina ska kunna vara utrustade med en TNGA-drivlina. Som en effekt av enbart dessa nya drivlinor ska bilarna kunna sänka CO2-utsläppen med 15 procent eller mer.