23948sdkhjf

ACEA och CLEPA vill ta kontroll över fordonsdatan

Kampen kring rätten till fordonsdatan har tagit en helt ny vändning som kan ha stora och långsiktiga konsekvenser för motorbranschens aktörer inom eftermarknaden och inte minst för bilägarna, konsument. Detta efter ett gemensamt uttalande från den europeiska bilindustriföreningen (ACEA) och underleverantörsorganisationen (CLEPA), där de tillsammans uppger att de ska finna en lösning för "säker och trygg access till fordonsdatan för intresserade marknadsaktörer”.

Enligt uttalandet, ett pressmeddelande daterat den 1 december 2016, ser de båda organisationerna en risk i att tredjepartsaktörer ges möjlighet till direktaccess, vilket de vill förebygga genom ta fram en alternativ lösning, en oberoende server, för access för verkstäder, märkesåterförsäljare och andra tredjepartsaktörer.

Bildelsgrossisterna, SBF, ser med stor oro på ACEA:s och CLEPA:s agerande som kan vara konkurrensbegränsande, enligt dem.

– Samarbetet kan ha stora och långsiktiga konsekvenser för hela bileftermarknaden och inte minst för bilägarna, menar Christer Liljenberg, ordförande för SBF och vice ordförande för den europeiska samarbetsorganisationen för den fria eftermarknaden, FIGIEFA, och fortsätter:

– I åratal har EU-kommissionen arbetat för en bileftermarknad som bygger på fri konkurrens tack vare jämbördiga parter, därför bör detta offentliggörande från ACEA och CLEPA ses som ett hårt slag, helt stick i stäv med EU:s intentioner om att genom konkurrens öka utbudet av service-och reparationstjänster och därmed sänka ägandekostnaderna för de europeiska bilägarna.

Tillgång till fordonsgenererad data är en av motorbranschens hetaste frågor. SBF:s ståndpunkt är öppna system med access för behöriga aktörer, en ståndpunkt som delas med FVU, MRF, SFVF och Motormännen. De fem organisationerna agerar tillsammans som den svenska delen av den europeiska lobbyalliansen AFCAR.

Lobbyarbetet sker bland annat genom kontakter med Näringsdepartementet och Konkurrensverket samt aktivt deltagande i arbetet med att ta fram lagar och regler kring autonom körning.

– Informationstillgången är en ödesfråga för hela vårt handelsled, menar Tommy Letzén vd på MRF. Han påpekar ytterligare – detta är en fråga som angår såväl auktoriserat nät som övriga verkstäder.

– Varje auktoriserad verkstad har allt från en liten till en betydande del främmande märken i sin verksamhet, säger han.

MRF fortsätter sitt arbete med att aktivt medverka i CECRAs arbete i EU, men också genom att finnas med i nationellt lobbyarbete. Bland annat sitter MRF med i den arbetsgrupp som arbetar med lagar och regler för autonoma under ledning av VTIs generaldirektör Jonas Bjelvfenstam.

Ämnet kommer även att avhandlas under den stundande Automässan i januari.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094