Interactive Partner ska digitalisera fordonsbranschen
- För återförsäljare av fordon börjar det nu bli en överlevnadsfråga att ha en bra digital närvaro. Att ha en chatt på sin hemsida är inte längre ”nice to have” utan ”need to have”, säger Nicholas Parts, vd på Training Parter.
Enligt en undersökning från USA så görs 75 procent av köpprocessen online inför ett bilköp. Andelen tid som kunden lägger på nätet inför ett bilköp i Sverige är, tack vare vår höga internetmognad, sannolikt ännu större. Samtidigt är majoriteten av alla återförsäljares och generalagenters hemsidor inte bemannade med personal som kan ta emot besökare i realtid.
- Det är som att ha en butik i ett köpcenter öppen, utan att ha några expediter. Komplett vansinnigt, eftersom kunderna idag förväntar sig att kunna få omedelbar kontakt och respons även online, fortsätter Nicholas Parts
Genom sitt nya bolag - Interactive Partner ska Training Partner få återförsäljare och generalagenter att bli bättre på att möta sina kunder. Genom det nya bolaget kommer man att kunna erbjuda alla sina kunder en helt skräddarsydd chatt-lösning.
Idag finns det redan en uppsjö med chattar som är mer eller mindre gratis att använda. Vissa av de svenska bilåterförsäljarna var ganska tidiga med att ha egna chattar på sina hemsidor. Men ganska snart förstod de att utmaningen låg i bemanning av chatten – att hela tiden ha en närvaro på nätet och utan avbrott ha möjlighet att prata med kunderna på hemsidan.
Det är den här interaktiviteten mellan fysiska individer, via digitala kanaler som Interactive Partner från och med nu erbjuder – med ett totalt fokus på fordonsbranschen.
- Eftersom vi varje dag arbetar med kundnöjdhet har vi upptäckt att agerandet online alltför ofta hanteras styvmoderligt – och nu vill vi hjälpa våra kunder med att styra upp det ordentligt, säger Nicholas Parts.
Bild: Nicholas Parts, vd på Training Parter.