SBF och SFVF vill ha ökad konkurrens mellan bilverkstäder
Bakgrunden till informationskampanjen är flera marknadsundersökningar – och allra senast en rapport från Konkurrensverket – som pekar på låg kännedom bland bilägarna om möjligheten att fritt kunna välja bilverkstad. Därför är informationskampanjen döpt till ”Verkstadsvalet”.
– Verkstadsvalet är en långsiktig kunskapsöverförande kampanj i syfte att orientera konsument i första hand om det fria verkstadsvalet. Målet är att få fler konsumenter, bilägare, att bry sig mer om ägandekostnader samt att de genom aktivt val kan få bättre kontroll över dem, berättar Christer Liljenberg, ordförande för SBF, branschorganisation för landets bildelsgrossister till den fristående bileftermarknaden.
Han berättar att kampanjen har ett informativt och konkurrensneutralt anslag.
– Som branschförening är vi för fri konkurrens, kundens valfrihet, det stimulerar och ger ett bredare utbud. Vilket är helt i linje med den avreglering som EU genomfört under senaste 15 åren, säger Christer Liljenberg och tillägger att informationskampanjens budskap är komplicerat.
– Detta har påverkat vårt kanalval samt att vi har valt att arbeta långsiktigt med att informera konsumenterna.
Enligt Bo Ericsson, branschdirektör för SFVF, nordens största branschorganisation för verkstäder, är det viktigt att informera om konsumenternas valfrihet.
– Våra medlemmar är företrädesvis fria företagare som välkomnar fri konkurrens och en valfrihet även för dem att kunna välja leverantör av bildelar, reservdelar och tillbehör, som EU möjliggjort genom avregleringen av reparations- och underhållstjänster, säger Bo Ericsson.
– Precis som SBF vill vi att bilägaren ska intressera sig mer för sin bil, vårda den och inte minst intressera sig med för ägandekostnaderna. Verkstadsvalet är fritt för bilägaren, sedan får alla professionella verkstäder, såväl märkesauktoriserade som allbil, konkurrera fritt om kunderna, avslutar han.
Informationskampanjen inleds under Automässan 18-21 januari i Göteborg.