23948sdkhjf

Minskade utsläpp från vägtrafiken under 2016

De totala utsläppen från vägtrafiken minskade preliminärt med cirka 5 procent under förra året, trots att 2016 blev något av ett rekordår vad gäller antalet nyregistrerade personbilar. En utökad användning av biodrivmedel tillsammans med nya bilars förbättrade motorer är de huvudsakliga anledningarna till minskningen.

2010 var det genomsnittliga koldioxidutsläppet från en nyregistrerad personbil i Sverige 151,2 gram/km vid blandad körning. Siffran har sedan dess stadigt minskat. Mellan 2015 och 2016 minskade utsläppen av koldioxid från genomsnittsbilen med ytterligare cirka 3,2 gram ned till 123,1 gram/km vid blandad körning. Det visar den årliga redovisning över koldioxidutsläpp som Transportstyrelsen nyligen lämnat in till EU-kommissionen.

Antalet typgodkända nyregistrerade personbilar uppgick under 2016 till 364 120 st. Antalet nya dieseldrivna bilar uppgick till 188 082 st, vilket motsvarar 51,6 procent, en minskning med 5,6 procent jämfört med föregående år. Antalet bensindrivna bilar uppgick till 159 354 st, vilket motsvarar 43,8 procent, en ökning med 5,2 procent. Andelen bilar som helt eller delvis kan drivas med el (elbilar + laddhybrider) ökade med 1,1 procent till en andel på 3,6 procent vilket motsvarar 13 113 st.

– Elbilar får stor uppmärksamhet i media och i debatten, men vår statistik visar att de fortfarande utgör en marginell del av det totala antalet personbilar och att de är för få för att innebära någon större påverkan på utsläppen från vägtrafiken, konstaterar Lars Carlsson, tf. direktör för fordonsregistrerings- och ärendestödsavdelningen på Transportstyrelsen.

Istället för elbilar beror den största delen av de minskade utsläppen på en ökad andel inblandning av biodrivmedlet HVO (hydrerade växtoljor) som blandas in diesel. Under 2016 utgjorde biodiesel (HVO samt RME, vilket är en förkortning av rapsmetylester) cirka 25 procent av den totala mängden dieselbränsle som säljs i Sverige.

Teknikutvecklingen inom fordonsområdet ger bättre och mer energieffektiva motorer. Detta tillsammans med den ökade användningen av biodrivmedel har inneburit att utsläppen av växthusgaser minskat med 940 000 ton under 2016. Hade inte vägtrafiken ökat utan legat på samma nivå som under 2015 hade utsläppen minskat med ytterligare 260 000 ton.

Utvecklingen motverkar effekten av trafikökningen men är i sig inte tillräcklig för att minska koldioxidutsläppen i den grad som krävs för att Sverige ska nå det föreslagna målet om en 70 procentig minskning av utsläppen av växthusgaser från vägtrafiken till och med 2030.

- Det är glädjande att utsläppen minskar, men det går för långsamt för att nå regeringens mål. Därför krävs kraftfulla styrmedel för att främst få en snabb elektrifiering och effektivisering av transporterna, säger Sven Hunhammar, måldirektör på Trafikverket.

Sedan 2011 rapporterar Transportstyrelsen också in siffror på nyregistrerade lätta lastbilar. Också för de lätta lastbilarna minskar de genomsnittliga utsläppen, från 161,9 g/km (2015) till 155,2 g/km (2016) vid blandad körning. Det innebär en minskning med 6,7 g/km. Totalt nyregistrerades 29 869 lätta lastbilar under 2016. Av dessa var över 96 procent dieseldrivna.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063