Panamera Turbo S E-Hybrid med superprestanda
Redan från strax över tomgångsvarv erbjuder Panamera Turbo ett vridmoment på över 850 Nm. Det betyder att den accelererar från 0 – 100 km/tim på bara 3,4 sekunder och når en toppfart av 310 km tim. Det extra krafttillskottet i den fyrhjulsdrivna Panamera kommer från supersportbilen 918 Spyder. Enligt NEDC, New European Driving Cycle, är bränsleförbrukningen vid blandad körning 2,9 liter per 100 km och det nya flaggskeppet i Panamera-serien kan köras på enbart eldrift upp till 50 km/tim. Panamera Turbo S E-Hybrid understryker hur viktig eldrift är för Porsche.
Efter den framgångsrika debuten för Panamera 4 E-Hybrid, som använder en V6-motor tillsammans med en elektrisk motor, visar Porsche än en gång att hybridtekniken har stor prestandapotential. Nya Panamera Turbo S E-Hybrid kombinerar en elektrisk motor med 100 kW/136 hk med en V8 på 404 kW/550 hk.
Frikopplingen (decoupler) i Porsches hybridmodul aktiveras elektromekaniskt av ett elektriskt kopplingsställdon, Electric Clutch Activator (ECA), på samma sätt som i Panamera 4 E-Hybrid. Resultatet är kort svarstid och hög komfort. Som i alla andra Panamera av andra generationen används Porsches snabbväxlande dubbelkopplingslåda (PDK) med åtta växlar för att överföra kraften till det adaptiva fyrhjulssystemet Porsche Traction Management (PTM), som är standard.
I läget E-Performance accelererar den här sportlimousinen till 100 km på 3,4 sekunder och erbjuder exceptionell dragkraft i höga farter. Med en toppfart på 310 km/tim blir Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid riktmärket i sin klass. Panamera Turbo S E-Hybrid har luftfjädring som standard och erbjuder en unik avvägning i sin klass mellan lyxbil och sportbilsprestanda.
Elmotorn får sin kraft från ett vätskekylt litiumjon-batteri med en energikapacitet av 14,1 kWh. Högspänningsbatteriet, som är integrerat i bakre delen av bilen, är fulladdat på sex timmar med en anslutning med 10 A via 230-V. Om Panamera använder den inbyggda 7,2 kW laddaren, som är tillval, och en 230-V anslutning med 32 A istället för 3,6 kW standardladdaren, laddas batteriet fullt på bara 2,4 timmar. Uppladdningen kan också startas med en timer via Porsche Communication Management (PCM) eller Porsche Connect App (för smartphones och Apple Watch). Därutöver är Panamera Turbo S E-Hybrid utrustad med utökad luftkonditionering för att kyla eller värma passagerarutrymmet även under pågående laddning.
Prestanda, komfort och effektivitet bildar en perfekt trevägskombination. Panamera Turbo S E-Hybrid startar med ren eldrift, ”E-Power”, som standard och kan köras lokalt i upp till 50 km med nollutsläpp. När man trycker ned gaspedalen med en viss kraft eller när batteriets laddning går under en miniminivå, kopplar Panamera över till läget ”Hybrid Auto” då båda motorerna bidrar med kraft. Bränsleförbrukningen enligt NEDC, New European Driving Cycle, för plug-in hybridmodeller uppgår till 2,9 liter bensin per 100 km och 16,2 kW/h/100 km med eldrift.
Den nya toppmodellen av andra generationen Panamera lanseras i Europa i juli 2017. Panamera Turbo S E-Hybrid får världspremiär på Geneves bilsalong (7 mars till 19 mars 2017).
I standardutrustningen för Panamera Turbo S E-Hybrid ingår Porsche Ceramic Composite Brake (PCCB), Porsche Dynamic Chassis Control Sport (PDCC Sport) inklusive Porsche Torque Vectoring Plus (PTV Plus), Power Steering Plus och 21-tums lättmetallfälgar i 911 Turbo Design. Standardutrustningen innehåller dessutom utökad luftkonditionering, adaptiva aerodynamiska hjälpmedel och trekammars luftfjädring inklusive Porsche Active Suspension Management (PASM).
Priserna för Panamera Turbo S E-Hybrid i Sverige börjar på 1 850 000 kronor.