23948sdkhjf

Polestar Cyan Racing siktar på VM-titel

Efter en första WTCC-säsong, VM i standardvagnsracing, 2016 som överträffade alla förväntningar har Polestar Cyan Racing stärkt programmet inför 2017 med tre nya Volvo S60 Polestar TC1-tävlingsbilar, nya förare och ett fast mål på att bli världsmästare.

Tre nyckelelement har säkrats för att nå målet:

• Erfarna förarna Thed Björk, Néstor Girolami och Nicky Catsburg
• Betydande ökning av ingenjörs- och teknikresurser
• Ett omfattande testprogram

– Vi har fullt förtroende för Polestar Cyan Racings förberedelser och förmåga samt föraruppställning med Thed, Néstor och Nicky. Dock förväntar vi oss absolut ingen lätt resa för att nå våra mål, speciellt då vi flyttat fram dem ett år och motståndet är minst lika tufft som innan. Men det råder inga tvivel om att vi har VM-titeln som mål i år, säger Alexander Murdzevski Schedvin, Head of Motorsport på Polestar.

Fyrfaldiga STCC-mästaren Thed Björk fortsätter för Polestar Cyan Racing och var en vital del i utvecklingsprogrammet samt tog teamets första WTCC-seger förra året i Shanghai. Björk får två nya teamkollegor till årets säsong.

Dubbla argentinska Super TC 2000-mästaren Néstor Girolami körde en tävlingshelg för teamet 2016 och imponerade, något som gav honom ett kontrakt samt del i utvecklingsprogrammet.

Ny till Polestar Cyan Racing, men inte i WTCC, är erfarna holländska föraren Nicky Catsburg som har tävlat och segrat i mästerskapet sedan 2015.

– Känslan att ta första segern redan i vår debutsäsong var otrolig och det stärkte verkligen mitt självförtroende inför de nya och högre mål som vi satt till årets säsong. Testerna under vintern har varit givande, jag har aldrig tidigare kört så mycket inför en säsong och känner mig väl förberedd att slåss om VM-titeln. Jag är också mycket glad att ha Néstor och Nicky ombord, de är båda mycket snabba och professionella, säger Thed Björk.

Néstor Girolami fortsätter: – Jag är oerhört tacksam över att ha fått den här möjligheten med Polestar Cyan Racing. Min första tävling med dem förra året var lovande och jag kände mig hemma med teamet direkt. Jag hoppas att med Thed, Nicky och alla i teamet kunna ta nästa steg framåt i resultatlistorna i år.

– Jag följde Polestar Cyan Racings framsteg noga från ett konkurrerande team 2016 och jag är mycket glad över att tävla med dem nu. Deras resultat från förra året var imponerande och jag hoppas att jag, tillsammans med Thed och Néstor, kan bidra till en resultatkurva som pekar rakt upp för att kunna leverera på våra tuffa mål för 2017-säsongen, avslutar Catsburg.

Polestar Cyan Racing har varit upptagna sedan säsongsavslutningen i november förra året med ett testprogram på banor i södra Europa med teamets 400-hästars Volvo S60 Polestar TC1-tävlingsbil.

Förberedelser har förstärkts och accelererats med teamets nya 180 miljonerkronors CYAN Motorsport Center som ligger i Göteborg. Faciliteterna slutförs i mars och är det största motorsportprojektet någonsin i Skandinavien. Lokalerna är över 6 000 m2 och har alla avdelningar som behövs för en WTCC-titelsatsning med en simulator av F1-standard, en dynamisk motordyno, chassi och motortillverkning, designkontor och mycket mer.

– Detta är resultatet av många års hårt arbete och vi är stolta över att skapa en aldrig tidigare skådad nivå för motorsportindustrin i Skandinavien. Faciliteterna är en viktig del i vår satsning mot WTCC-titeln 2017, men det är självklart mer än så bakom det. Vårt testprogram har fortlöpt enligt plan och vi har tagit viktiga steg framåt i utvecklingen av vår S60 Polestar TC1, säger Christian Dahl, vd för Cyan Racing.

WTCC-säsongen 2017 startar den 8-9 april i Marocko och varar under tio tävlingshelger på fyra kontinenter, med final i Qatar den 1 december. Härnäst för Polestar Cyan Racing-teamet väntar det officiella WTCC-försäsongstestet på legendariska Monza-banan i Italien den 14-15 mars.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.131