23948sdkhjf

Verkstadsvalet lockar konsumenter/bilägare

I samband med Automässan i Göteborg startade de båda motorbranschorganisationerna Sveriges Bildelsgrossisters Förening (SBF) och Sveriges Fordonsverkstäders Förening (SFVF) en långsiktig informationskampanj kring bilägarnas, konsumenternas, frihet att välja bilverkstad. Kampanjen startade bland annat med tidningsannonser och det visade sig att konsumenterna/bilägarna snabbat hakade på för att få veta mer.

Annonser i Aftonbladet den första kampanjveckan lockade hela

23 861 läsare. Fördelat på olika artiklar gav ”Missarna du inte vill göra när du servar bilen” 16 212 läsare, ”Så sparar du pengar med rätt verkstad” läsare: 7 085 läsare och ”Knepet för ett roligare och säkrare bilägande”: 564 läsare. Dessutom var det 787 klick till den nya kampanjsidan verkstadsvalet.se.

Av de som visade intresse var 65 procent män och 35 procent kvinnor. Störst andel läsare var i åldrarna 46 till 65 år.

-Det här visar om inte annat än att konsumenterna/bilägarna söker information om hur man väljer ”rätt” bilverkstad. Man vill både kunna spara pengar på service och reparationer och veta att man kommer till en verkstad som gör jobbet rätt, säger Bo Ericsson, vd för SVFV.

Bakgrunden till informationskampanjen är flera marknadsundersökningar – och allra senast en rapport från Konkurrensverket – som pekar på låg kännedom bland bilägarna om möjligheten att fritt kunna välja bilverkstad. Därför är informationskampanjen döpt till ”Verkstadsvalet”.

– Verkstadsvalet är en långsiktig kunskapsöverförande kampanj i syfte att orientera konsument i första hand om det fria verkstadsvalet. Målet är att få fler konsumenter, bilägare, att bry sig mer om ägandekostnader samt att de genom aktivt val kan få bättre kontroll över dem, berättar Christer Liljenberg, ordförande för SBF, branschorganisation för landets bildelsgrossister till den fristående bileftermarknaden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109