Panamera Sport Turismo får premiär i Geneve
Från ett tekniskt och designmässigt perspektiv innehåller Sport Turismo alla de innovationer som introducerades vid lanseringen av helt nya Panamera så sent som förra året. Där ingår den digitala Porsche Advanced Cockpit, assistanssystem som Porsche InnoDrive, inklusive adaptiv farthållare, chassisystem som bakhjulsstyrning, Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC Sport), elektroniskt antikrängningssystem och kraftfulla motorer.
Dessutom är alla Sport Turismo som standard utrustade med Porsche Traction Management (PTM) – ett aktivt fyrhjulssystem med elektroniskt kontrollerad flerskivig koppling.
Taket fortsätter bakåt ut i en adaptiv spoiler. Takspoilerns vinkel kan justeras i tre lägen beroende på körsituationen och på fordonets inställning och ger extra marktryck på upp till 50 kg på bakaxeln. Vid hastigheter upp till 170 km/tim förblir det aerodynamiska hjälpmedlet – en central del i Porsche Active Aerodynamics (PAA) – i sin indragna position med en vinkel på minus sju grader vilket minskar luftmotståndet och optimerar bränsleförbrukningen.
Över 170 km/tim ställer takspoilern automatiskt in sig i prestandaläget med en vinkel på plus en grad för att öka stabiliteten vid körning rakt fram och i kurvor. Vid inställningen Sport och Sport Plus intar takspoilern automatiskt prestandaläget i hastigheter från 90 km/tim och uppåt. PAA hjälper också aktivt till genom att anpassa takspoilerns lutning till plus 26 grader i hastigheter av 90 km/tim eller mer när takluckan är öppen. I det fallet hjälper spoilern till att minimera vindbrus.