Färsk statistik pekar mot behov av "Godkänd Bilhandlare"
-SFVF har tidigare föreslagit att ”Godkänd Bilhandlare” införs och vi har stor förhoppning om att delar av detta kan bli kommande krav av från Konsumentverket säger Ulf Stefansson.
-Vi har tagit fram färsk statistik från Allmänna reklamationsnämnden (ARN) som bekräftar att utvecklingen fortsätter i fel riktning, säger Bo Ericsson vd för SFVF.
Av alla 2369 anmälningar inkomna till motornämnden i ARN under 2016 berör 50 % köp av begagnad bil medan verkstadstjänster utgör 13 %. I alla 308 anmälningar som berör verkstadstjänster blev endast 9 %* av verkstäderna fällda av nämnden till skillnad mot bilhandlare där av 1 185 ärenden hela 36 %* blev fällda.
Resultatet över antal fällda företag visar klart och tydligt att bilhandlare som sysslar med försäljning av begagnad bil är betydligt sämre på att ta hand om sina kunder än verkstäder som säljer tjänster till konsumenter. Resultatet tyder på att kunskaperna kring juridiska skyldigheter och rättigheter hos handlare som säljer begagnade bilar är betydligt lägre än för fordonsverkstäder. Sätter man även statistiken i relation till att det i Sverige per år utförs cirka 10 miljoner reparationer och service medan det säljs cirka 1,2 miljoner bilar är siffrorna än mer alarmerande enligt Ulf Stefansson.
-Problemen vid köp av begagnade bilar når ingen bättring och nu arbetar branschen vidare kring de frågor som behöver lösas. Frågorna kommer diskuterades på kommande branschmöte ihop med Konsumentverket, avslutar Bo Ericsson.
*siffrorna går inte exakt ihop med antal anmälningar och är således preliminära då alla ärenden som inkom 2016 inte är beslutande och klara.
Bild på Ulf Stefansson, jurist vid SFVF.