23948sdkhjf

MRF bryter med SFVF Tvist om Godkänd Bilverkstad

MRF har tillsammans med SFVF försökt ta fram ett gemensamt regelverk för kvalitetskraven för svenska bilverkstäder sedan januari 2015 men meddelar idag att man går sin egen väg utan SVFV. Anledningen är att MRF ämnar ställa högre kvalitetskrav än SFVF.

I arbetet med kvalitetssystemet Godkänd Bilverkstad (GBV), anser MRF bland annat att utbildningskraven måste vara avsevärt högre än de 2 dagar/mekaniker och år som SFVF anser vara tillräckligt. GBV har tagits fram för att förbättra kvaliteten på verkstäderna.

-De flesta av våra verkstäder har redan idag en nivå som ligger betydligt över två dagar, säger Tommy Letzén, vd på MRF. Dagens bilar blir mer och mer komplexa med mycket elektronik och olika säkerhetssystem – elbilar och laddhybrider kommer nu på bred front. Av den anledningen behöver vi höja – inte sänka nivån. Vi vill att kunden ska känna trygghet när man lämnar in sin bil på verkstaden.
Efter många försök att ena branschen för högre krav bröt förhandlingarna ner.

-Vi har på olika sätt försökt få med SFVF på kravet om fler utbildningsdagar inom ramen för förbättrad verkstadskvalitet, men våra försök har varit fruktlösa, säger Tommy Andersson, ordförande i MRF. För MRF är det viktigt att verkstadskvaliteten motsvarar kundernas förväntningar och för detta krävs större utbildningsinsatser. Vi ser nu ingen annan väg än att vi går vidare med våra högre krav och SFVF får gå sin väg, avslutar Tommy Andersson.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.096