23948sdkhjf

SFVF om varför man inte kommer överens med MRF

SFVF om varför man inte kan enas med MRF om reglerna för Godkänd Bilverkstad:

Tyvärr måste vi Sveriges Fordonsverkstäders förening (SFVF) meddela att vi inte kommer kunna nå en bred överenskommelse tillsammans med Motorbranschens Riksförbund (MRF) om Godkänd Bilverkstad (GBV)

SFVF kommer naturligtvis fortsätta arbeta fram riktlinjer och en egen branschstandard för våra verkstäder.

SFVF är en ung förening som startades för knappt fyra år sedan. SFVF har under åren vuxit från 0 till idag över 2 200 medlemmar och är Nordens största fordonsbranschförening. För över 2 år sedan vi blev inbjudna till Regeringskansliet. Detta initierade i flertalet åtgärder för bilägaren och för verkstäders bästa. Trots att SFVF från dag ett strävat och arbetat för att tillvarata fordonsverkstäders bästa har föreningen av MRF både utsatts för förtal och svikna löften. Istället för att se till branschens bästa har MRF sett SFVF som en konkurrent och ett hot då vår nystartade förening haft en fin framgång i branschen.

Flertalet saker har legat till grund för osämjan mellan föreningarna och SFVF skäms nästan åt MRF:s vägnar att lyfta dessa. Ett exempel är när SFVF förbjöds och hotades av stämning för att ha återgett ARN-ärenden i utbildningssyfte som MRF hade skrivit om i sin juridikbok. Att förbjudas lyfta fram vägledande praxis från en offentlig myndighet i 120 juridikutbildningar där fler än 1 800 personer deltagit tycker SFVF talar för branschens bästa, men ser en branschförening istället till sitt eget bästa är reaktionerna förståeliga. I gengäld har SFVF inför dessa utbildningar köpt MRF:s juridikbok för hundratusentals kronor. För att slippa förknippas med MRF:s varumärke har SFVF i år tagit fram ”Verkstadshandboken” som är en juridisk vägledning för verkstäder. SFVF har även tvingats till att tillsammans med Konsumentverket ta fram Verkstadens Reparationsvillkor. Skälet till detta var att MRF lät meddela Konsumentverket i augusti 2015 att de inte var intresserade av att dela några branschgemensamma villkor med SFVF. De såg istället fram mot en helt egen överenskommelse med KOV gällande MRF:s reparationsvillkor. Att vid det tillfället försöka förhindra cirka 1500 verkstäder från att förbinda sig att använda MRF och Konsumentverkets villkor kan inte heller anses vara för branschens bästa. Att MRF tre veckor senare via ett pressmeddelande gick ut med att de initierat en gemensam branschöverenskommelse ihop med SFVF och Konsumentverket var en ren lögn. Detta var förmodligen till följd av att Konsumentverkets högsta ledning tagit beslut om att SFVF inte skulle få hållas utanför överenskommelsen.

Under arbetet med Godkänd Bilverkstad kom nästa attack där e-post skickats till Konsumentverket i oktober 2015 där MRF utan orsak bad om verkets stöd att utesluta SFVF ur arbetet med Godkänd Bilverkstad. SFVF tycker att det är viktigt att lyfta fram dessa två exempel då de bland annat finns diarieförda hos Konsumentverket. Att SFVF ena sekunden skulle tillåtas samarbeta med MRF för att i nästa sekund kastas ut gjorde relationen problematisk.

För att undvika denna problematik påbörjades en skriftlig överenskommelse mellan föreningarna. Innan en sådan överenskommelse ens undertecknats gick MRF ut med att de lanserar Godkänd Bilverkstad redan i september 2016, utan SFVF:s eller Konsumentverkets godkännande kring detta. Detta utspel satte branschen i brand.

I två år har arbetet med Godkänd Bilverkstad fortlöpt och standarden har blötts och stötts i 26 utgåvor där testpiloter har körts hos bägge föreningarna. Inte någon gång under arbetets gång har det påtalats av MRF att antalet utbildningsdagar skulle ligga på för låg nivå. Då föreningarna i början av året slutligen varit överens om innehållet genomförde MRF trots detta en väsentlig ändring i överenskommelsen där de ensidigt aviserade att de höjer utbildningsdagarna för verkstäder från två till fem dagar per mekaniker och år. Detta utan att ha fått samtliga parters godkännande. Genom MRF hamnade sedan detta utspel i media vilket fick till följd att SFVF blev tvungen att dementera uppgifterna offentligt.

Tyvärr har vårt samarbete så här långt visat gång på gång att inga överenskommelser hålls. Även nu när föreningarna går ”skilda vägar” kommer detta som en överraskning via media som SFVF tvingas bemöta.

SFVF vill hela branschen bästa och att alla verkstäder ska ha förutsättningar att klara uppställda krav, oavsett geografisk placering, penetration på marknaden, åldersstrukturen på rullande vagnpark etc. Att då ställa orimligt höga krav som slår ut verkstäder på glesbygden eller verkstäder som specialiserat sig på att serva och reparera något äldre bilar leder till att bilägare får åka onödigt långt för att serva och reparera sin bil. Detta går inte i linje med miljön och för vad SFVF kallar närproducerade verkstadstjänster. Verkstäderna ska förvisso utföra fackmässiga arbeten på de 4,8 miljoner bilar som rullar på Sveriges vägar men en gammal vagnpark förändras dock inte över en natt utan det tar år innan det börjar märkas. Medelåldern på nuvarande bilars livslängd är mycket högre än för 30 år sedan då kvaliteten höjts avsevärt vilket tyder på att äldre bilar kommer fortsätta att rulla på våra vägar i många år till. Behovet av kompetensutvecklingen är därför väldigt varierande inom landet.

Personbilars genomsnittsålder är följande:

Gotlands län: 14,1
Jämtlands län: 13,5
Norrbottens län: 12,8
Västerbottens län: 12,6
Dalarnas län: 12,3
Västernorrlands län: 11,7
Gävleborgs län: 11,6
Värmlands län: 11,3
Örebro län: 11,0
Kalmar län: 10,9
Blekinge län: 10,9
Västmanlands län: 10,8
Södermanlands län: 10,5
Uppsala län: 10,5
Östergötlands län: 10,4
Kronobergs län: 10,1
Hallands län: 10,0
Jönköpings län: 10,0
Skåne län: 9,8
Västra Götalands län: 9,6
Stockholms län: 8,2

Riket totalt: 10,2

Statistiken är från 2011*

Källa: SCB, Bil Sweden

*Rapport från 2016 visar att, 1990 var medelåldern för en personbil i trafik 7,4 år medan den 2015 var 10,0 år.

*Hela rapporten finns här http://www.trafa.se/globalassets/rapporter/rapport-2016_13-statistik-over-fordonsflottans-utveckling---delredovisning-av-regeringsuppdrag.pdf

Bo Ericsson känner trots beskedet från MRF en viss lättnad. Föreningen vill representera hela branschen och inte bara delar av den. Är det 100% verkstad ska det gälla alla avslutar Bo.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078