En av branschens mest erfarna utbildare om krisen SFVF-MRF
-Redan under min tid som ansvarig fr KPL2000 diskuterades den här frågan livligt mellan kvalitetssystemet och företagen. Då gällde det fler dagar än två. Inte många kunde redovisa dagarna . Jag kan genom min erfarenhet tänka mig att kravet på utökade fortbildningsdagar grundar sig på krav från facket, jag har hört det förr. Jag får i det här fallet kommentera precis exempel som vi gör i diskussionerna om antal poäng eller timmar i gymnasieskolornas kurser; det är inte alltid att fler timmar skapar bättre kurser. Det som avgör är oftast kvalitetsinnehållet, lärarens kunskap och förmåga och elevernas bakgrundskunskaper.
Tänk dig att ett företag nr1 skickar sina anställda på en tvådagars fortbildning till en leverantör av diagnosinstrument (som ofta är gratis). Kursinnehållet är då oundvikligt alltid inriktat på deras egna produkter.
Nästa företag nr2 tar in eller skickar sina medarbetar till en kvalitetssäkrad utbildare som företräder fler diagnosmärken. Vilken verkstad tror vi då fått bäst utbildning? I många fall kan en endagars utbildning vara bättre än två. Dessutom slipper man kanske en uttröttande middag mellan dagarna. Äsch det är mest spekulationer men det jag vill säga är:
En fortbildnings kvalitet och måluppfyllnad beror långt ifrån alltid på antalet kursdagar.
Vem på företaget kan avgöra vad som räknas som fortbildning och effektiva timmar, jag bedömer det vara oklart på många företag?
Dags att prata om kvalitet, inte med prioritet på hur många dagar.
Om det ska dokumenteras måste fortbildningsinnehållet kunna redovisas, men till vem på företaget och vem kommer att kontrollera uppgifterna, facket eller arbetsgivaren eller organisationen?
Är det inte bättre att man har som krav vissa icke tekniska nya kunskaper för verkstädernas mekaniker/tekniker? T ex kundbemötande, juridik/lagar, ekonomitänk, AFS, kvalitetsskontroller, merförsäljning till kund etc.
Jag tror att ALLA seriösa företagare försöker fortbilda sin personal/måste. Självbevarelsedrift. Företagen måste själva, beroende på sitt interna utbildningsbehov, få bestämmantal antal dagar. Som ett kvalitetssäkringsmål bedömer vi vara två externa utbildningsdagar som givetvis kompletteras med interna timmar och dagar efter behov.
Under mitt tidigare intressanta MAF/MRF projekt (inventering av företag och skolor i Stockholm och Skåne) kan jag konstatera att mindre än 30% av de företag jag intervjuade kunde visa upp att man dokumenterat fortbildat sina mekaniker externt. Svaren blev oftast: ”Det är mest vid introduktion av nya modeller vi fortbildar personalen.
Vi är väl alla överens om att ett mindre företag drabbas mer ekonomiskt än ett stort när personal är borta på kurs även om den ska ses som en investering.
Ett förslag kan vara differentierade krav på antal utbildningsdagar beroende på storlek på företag och även kanske på typ av kompetensutveckling. Det är säkert en framgångsrik väg men har det diskuterats mellan MRF och SFVF?
Med dessa konstateranden och mina egna erfarenheter stödjer Verkstadsföretagarna extern kompetensutveckling på minst två dagar exklusivt intern utbildning inom alla förekommande områden.
”Nu blir det liv på luckan”
Benny Wallin
Verkstadsföretagarna