23948sdkhjf

Säljstart för nya Volkswagen e-Golf

Nu är det säljstart för nya versionen av helt eldrivna e-Golf, som i Sverige klassas som supermiljöbil. Jämfört med sin föregångare har nya e-Golf längre räckvidd, mer effekt och nya innovativa funktioner.

Den viktigaste förändringen i nya e-Golf är den ökade räckvidden. I den vardagliga körningen kan kunderna räkna med att komma i genomsnitt 200 kilometer eller mer på en laddning – beroende på körstil, användning av luftkonditionering och andra parametrar. Detta innebär att räckvidden har förlängts med cirka 50 procent.

I den europeiska körcykeln NEDC är räckvidden upp till 300 km. Detta gör e-Golf, som alltid är fyra-dörrars, till ett utmärkt val för människor som vill göra avtryck med en högkvalitets allroundbil utan utsläpp. Räckvidden för föregångaren var 190 km enligt NEDC.

I nya e-Golf finns ett nytt litiumjonbatteri vars energikapacitet har ökat från 24,2 kWh till 35,8 kWh. Batteriet kan laddas till 80 procents kapacitet inom cirka 45 minuter via en CCS laddstation (DC, 40 kW). När bilen laddas över natten eller under arbetsdagen från en laddbox (AC, 7,2 kW), är den redo att köras igen med 100 procents kapacitet på cirka 5 timmar och 20 minuter.

Elmotorn utvecklar nu 100 kW, vilket är 15 kW mer effekt än den första versionen av e-Golf. Samtidigt har det maximala vridmomentet ökat från 270 Nm till 290 Nm. Den genomsnittliga elförbrukningen är 12,7 kWh/100 km (enligt NEDC) utan lokala utsläpp. Även prestandan har förbättrats. Den framhjulsdrivna bilen klarar nu 0-100 km/h på 9,6 sekunder och topphastigheten har ökats till 150 km/h.

Nya e-Golf har fått uppdaterad främre och bakre design och alla relevanta nyheter från vanliga Golf erbjuds också i e-Golf. De innefattar LED-strålkastare och LED-bakljus (båda standard), flytande blinkers (tillval), den digitala instrumenteringen Active Info Display (tillval) samt det nya standardmonterade 9,2-tums infotainmentsystemet ”Discovery Pro” med Gesture Control. e-Golf blir därmed världens första eldrivna bil där vissa funktioner i infotainmentsystemet kan styras med hjälp av handrörelser.

Med appen ”Media Control” erbjuder Volkswagen ett gränssnitt till infotainmentsystemet för surfplattor och smarta telefoner. Via denna app kan passagerare styra många av infotainmentsystemets funktioner på ett behändigt sätt.

Dessutom, liksom i alla elektriska modeller från Volkswagen, är det möjligt att enkelt få tillgång till olika bilfunktioner via appen Car-Net ”e-Remote”. En smartphone eller surfplatta kan användas för att exempelvis starta och stoppa luftkonditioneringen eller batteriladdningen.

Med hjälp av "Guide & Inform" kan föraren bland annat hitta laddstationer och genom App Connect med smartphonegränssnitten Mirrorlink ™, Android Auto och Apple CarPlay ™, kan telefonen speglas i infotainmentsystemet. App Connect är standard i Sverige. Google har dock ännu inte aktiverat Android Auto för den svenska marknaden.

Volkswagen utökar också antalet förarassistanssystem för nya e-Golf. Nya tillgängliga system är tillvalen Traffic Jam Assist (semiautonom körning upp till 60 km/h) och Emergency Assist (som automatiskt stoppar bilen om föraren förlorar medvetandet). Det standardmonterade systemet Front Assist (områdesbevakning) inklusive City Emergency Brake (autobroms) innehåller nu även Pedestrian Monitoring (fotgängarigenkänning).

Nya e-Golf är även utrustad med en elektronisk ljudgenerator. Denna avger ett ljud utanför bilen för att framförallt fotgängare och cyklister ska uppmärksamma att en bil är i närheten.

Som i andra elfordon värmer e-Golf kupéluften med en elektrisk värmeenhet. Om användaren vill förvärma bilen kan detta aktiveras med appen "Car-Net e-Remote". Detta går även medan bilen laddas − genom att utnyttja energi från elnätet. Denna funktion bevarar laddningen av högspänningsbatteriet och sparar därmed energi för körningen.

Som tidigare är också en värmepump standard på den svenska marknaden. Den är speciellt utvecklad för e-Golf och fungerar likt en värmepump i en villa och ger på ett effektivare sätt värme till kupén. Värmepumpen i e-Golf minskar elförbrukningen och förbättrar räckvidden märkbart vid kall utetemperatur. Pumpen används även för att kyla kupén.

Den stora fördelen med att köra elbil är att det i princip inte släpps ut någon koldioxid alls i naturen, förutsatt att man laddar bilen med förnybar el. Dessutom blir driftskostnaderna låga. Om vi räknar med en genomsnittlig elkostnad på 1 krona/kWh, kostar det endast cirka 1,3 kronor per mil att köra e-Golf.

Förutom det får privatpersoner, företag och myndigheter fem års fri fordonsskatt och en supermiljöpremie på 40 000 kronor. Tjänstebilsförare får 40 procent reducerat förmånsvärde beräknat på jämförbar bil med förbränningsmotor.

Liksom övriga versioner i Golf-programmet som uppdateras får nya e-Golf svensk premiär under våren 2017. De första bilarna beräknas komma till Sverige under april. Redan nu går e-Golf att beställa hos en Volkswagen-återförsäljare, det rekommenderade cirkapriset är från 395 900 kronor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063