Nu kommer en ny generation av motoroljor
Båda oljorna har utvecklats för avgasnormen Euro 6, vilket innebär att de är mer tunnflytande än vanliga oljor, Ju tunnare oljan är, desto mindre är oljans inte motstånd i motorn.
– För biltillverkarna är det ett av flera sätt att sänka bränsleförbrukningen och därmed även utsläppsvärdena, förklarar Oliver Kuhn, vice chef för oljelaboratoriet hos LIQUI MOLY.
Top Tec 6100 uppfyller BMW-standarden Longlife-12 FE, och med en viskositet på 0W-30 ligger den inom det normala området. Det samma gäller inte för Top Tec 6200 med VW-godkännandet 50800/50900. Det är en särskilt tunnflytande olja i klassen 0W-20. – För Volkswagen är det ett stort steg, förklarar Oliver Kuhn. Top Tec 6200 kan inte jämföras med andra oljor med samma låga viskositet 0W-20.
– De båda nya Top-Tec-produkterna är speciella oljor som endast lämpar sig för speciella motorer. De är inte bakåtkompatibla och får aldrig användas i andra motorer, säger Oliver Kuhn.
De är nämligen för tunnflytande för dessa motorer. Smörjfilmen är därmed mycket tunn, vilket kan leda till högre motorslitage. För att minska risken för förväxling har de nya oljorna en annan utformning än övriga oljor i Top-Tec-serien från LIQUI MOLY. De har dessutom inte numreringen 4000 som de tidigare Top-Tec-oljorna, utan är de första oljorna som bär numreringen 6000.
Det är inte bara bilförare och verkstäder som måste vara extra uppmärksamma vid användningen av de nya oljorna, utan även LIQUI MOLY i samband med produktionen. De nya oljorna kräver nämligen en särskilt anspråksfull tillverkningsprocess.
– Att blanda de nya oljorna är precisionsarbete, säger Oliver Kuhn. Det räcker med små avvikelser från recepturen för att den blandade oljan ska bli obrukbar.
Det växande utbudet av motoroljor medför faror för bilförare, varnar Oliver Kuhn från LIQUI MOLY.
Varför blir motoroljorna allt tunnare?
Oliver Kuhn: Det beror på biltillverkarna. Nya bilar ska förbruka allt mindre bränsle och släppa ut allt färre avgaser. Det finns många olika sätt för biltillverkarna att uppnå detta. Ett av dem är motoroljan. Oljan smörjer visserligen motorn, men bromsar samtidigt upp den. En trögflytande, tjock olja bromsar upp motorn mer än en tunnflytande. Med en tunnare olja kan bränsleförbrukningen sänkas två till tre procent.
Bör jag också använda en tunnare olja?
Endast om din motor lämpar sig för detta. Att använda en tunn olja i en konventionell motor ger upphov till kraftigt slitage och leder snabbt till komplett motorhaveri. Valet av rätt motorolja har alltid varit viktigt, men nu kan misstag bli riktigt farliga. Därför ska förare alltid först kontrollera i handboken eller i vår oljeguide på www.liqui-moly.se om oljan är godkänd för just deras bil.
Varför finns det inte en olja som passar alla bilar?
Motoroljan är som en flytande reservdel, som är skräddarsydd för en speciell motortyp. Precis som det inte finns en broms som passar alla bilar, så finns det heller ingen olja som passar alla bilar.
Kommer oljorna att bli ännu tunnare i framtiden?
Ja, trenden går i den riktningen. Inom branschen arbetar man redan på viskositeterna 0W-16 och 0W-12. Dessa viskositeter blir allt mer lika vatten.