Bo Ericsson, vd SFVF om de så kallade "enkla jobben"
(Vem tar då ansvaret om man på verkstaden monterat bromsklotsarna åt fel håll så bromsverkan uteblir eller glömt fylla på olja – struntat i att göra en diagnos på ett fel och bilen stannar i 30 gr kyla. Exemplen kan bli hundratals och som bara kan undvikas genom välutbildad personal i alla led.)
"-Ingen ”skugga ska falla” på de flyktingar som kanske kan placeras på enklare jobb, (men det är absolut inte inom motorbranschens verkstäder), det här är inte genomtänkt säger Bo Ericsson vd på SFVF.
-Undrar när vi ska kunna (förnya uppfattningen) om fordonsbranschen när vi ständigt (påminns om att vi gör enkla jobb?) På TV4 nyheter kunde vi höra LO säga att man kan tänka sig att sänka lönen under kollektivavtalets (nivåer). Varför då undrar en del? Jo, det är enkla jobb hävdar man. Jag får mer känslan av att LO tappar många medlemmar och nu "ser man ljuset i tunneln" att få fler medlemmar och därför kan man tänka sig det här förslaget, säger Bo Ericsson.
Verkstadsföretagarna ”ligger i startgroparna” för att tillsammans med bl a Skolverket för att revidera gymnasieprogrammen (kursinnehållet) som ligger till grund för (de nya kunskaperna som våra) kommande medarbetare måste besitta. För att kunna göra det har vi bl a ett nära samarbete med en importör av lastbilar och en återförsäljare av hybrider och bränslecellsbilar. Lastbilar och långtradare har en kraftig och snabbare teknikutveckling än personbilar i vissa delar. Personbilar har däremot hybrider och nu kommer även bränslecellsbilar och våra nya medarbetare behöver den kunskapen.
Om vi inte lägger rätt grund på utbildning kommer vi få det svårt att rekrytera. Branschen måste få anställningsbara medarbetare med rätt kompetens på fordonsteknikerna. Utvecklingen går snabbt och framtiden är redan här i många avseenden. Konsekvensen av det dåliga förslaget är svartjobb och inkompetenta mekaniker som ännu mer förstör vår status.
Från att (Skolverket och Regeringen fastställt de reviderade kurserna i gymnasieskolan) tar det sen minst tre år ytterligare innan vi har en utbildade fordonstekniker. Det går inte vänta, vi har väntat för längre redan som det är. Nu är det dags för en kraftfull förändring. Verkstadsföretagarna, vi lever inte bara i förändringen, vi driver förändringen i tiden", avslutar Bo Ericsson