Volvo Cars ökar fokus på uppkopplade tjänster
Volvo Cars innovativa tjänst för leveranser till bilen, en del av appen Volvo On Call för smartphones, som lanserades 2015 och möjliggör digital engångsåtkomst för leveranser till din bil, kommer att introduceras i ytterligare fem länder under 2017.
– Det här är bara början. Vår utrullning av en av de mest omfattande och kundrelevanta tjänsterna i branschen växlar nu upp, och du kommer att kunna se fler praktiska och tidsbesparande tjänster som erbjuds Volvo Cars kunder de närmaste månaderna, sa Björn Annwall, Senior Vice President Global Consumer Experience på Volvo Car Group.
För att stödja införandet av nya tjänster har Volvo On Call, företagets uppkopplade smartphone-app fått en helt ny design. Appen är i dag en av de mest använda uppkopplade bilplattformarna på marknaden. Den kommer att finnas tillgänglig i närmare 50 länder i slutet av 2017 och täcka mer än 90 procent av Volvo Cars försäljning globalt.
Volvo On Call-appens organiska tillväxt vad gäller både genomslag och popularitet bygger på en ökad önskan hos bilförarna att kunna komma åt funktioner i bilen och tillhörande tjänster även när man inte sitter i bilen. Volvo Cars strategi för Volvo On Call har en stark koppling till företagets ambition att göra livet enklare för förarna av dess bilar.
Ägare av Volvos bilar kan nu skicka destinationer till navigatorsystemet baserat på sin kalender direkt till bilen, hitta bensinstationer i närheten och till och med få hjälp att hitta bilen på stora parkeringar eller på obekanta gator med hjälp av smartphone-appens fjärråtkomstfunktioner.
– Volvo On Calls roll har förändrats från fjärråtkomst till bilen till att vara en plattform som fungerar som den främsta ingången för Volvo Cars kunder till ett allt större urval av uppkopplade tjänster. Vi ligger i framkant i den här förändringen inom bilteknik och tillhandahållande av tjänster. Så småningom kanske du inte ens behöver äga en Volvo för att kunna dra fördel av tjänsterna som erbjuds via smartphone-appen Volvo On Call, sa Björn Annwall.
Det svenska varumärket har förfinat grafiken i användargränssnittet i nya XC60 samt i bilarna i 90-serien, vilket förbättrar användbarheten samtidigt som appen har fått en uppdaterad, ren och tilltalande design.
– I takt med att vi lär oss mer om hur våra kunder interagerar med vårt användargränssnitt förfinar vi logiken och designen för att göra det ännu lättare att använda samtidigt som vi förbättrar utseendet. Det uppdaterade gränssnittet fokuserar på navigationsupplevelsen i bilen, vilket är en av de främsta tillämpningarna, säger Ödgärd Andersson, Vice President för Programvara och Elektronik på Volvo Car Group.
De nya uppdateringarna av Volvo On Call kommer att tillämpas på samtliga av Volvo Cars nya modeller och för Volvo On Call-kompatibla bilar från 2012 års modell. Sensus användargränssnittsdesign i nya XC60 förinstalleras även i bilarna i nya 90-serien. Befintliga bilar i 90-serien kommer att uppdateras vid nästa servicetillfälle.