Strategiska beslut av Audi inför framtiden
“2016 var ett väldigt utmanande år för vårt företag” konstaterade Rupert Stadler, CEO AUDI AG, vid onsdagens presskonferens. “Men vi fullföljde med stabila resultat från vår kärnverksamhet och har fastslagit en strategisk riktning för framtiden.”
Fram till 2020 planerar märket att lansera tre batteridrivna modeller och därefter elektrifiera ytterligare modeller efter det. Som förberedelse har Audi under de tre gångna åren redan utbildat mer än 6000 anställda för arbetet med högvoltsteknik. Audi är dessutom engagerat i utbyggnaden av infrastruktur för snabbladdning .
Audi, som har det ledande utvecklingsansvaret för självkörande bilar inom Volkswagen-koncernen, ökar nu takten genom ett nybildat dotterbolag, Autonomous Intelligent Driving GmbH i München, för att utveckla system för autonoma bilar i städer. Tekniken kommer att kunna användas för flera märken och är även en viktig byggsten för framtida mobilitetslösningar, som t.ex. robottaxi. Företaget öppnar även för samarbete med starka partners inom bil- och IT-sektorn.
Samtidigt fortsätter Audi att vidareutveckla assistanssystem och självkörande pilotsystem för andra trafiksituationer, som på motorvägar och landsvägar. I nya Audi A8 kommer kunderna för första gången att kunna använda automatiserade funktioner ( nivå 3 enligt SAE) i köer upp till 60 km/h.
Audi kommer även att föryngra modellprogrammet under de kommande åren. Utöver lanseringen av Audi A8, kommer de nya generationerna av volymmodellerna Q5 och A5 samt nya Audi Q2 att lanseras på flera marknader under 2017. 2018 kommer Audi att stärka upp med den andra generationen av Audi A7 och komplettera den framgångsrika SUV-familjen med helt nya Audi Q8 . 2019 planeras för ytterligare en helt ny modell, Audi Q4.
Under 2016 ökade Audi leveranserna med 3,6 procent till ny rekordförsäljning på 1 867 738 bilar (2015: 1 803 246). För ökningen stod framförallt Audi Q7 och Audi A4. Omsättningen för Audi-koncernen ökade med 1,5 procent till 59.317 miljoner euro (2015: 58.420 miljoner euro).
"Med ett resultat på 8,2 procent är vi inom vår målkorridor på 8 till 10 procent, vilket visar på kvaliteten i vår kärnaffär trots utmanade förhållanden och högre investeringar. Resultatet före extraordinära poster uppgick till 4.846 miljoner euro (2015: 5.134)", säger Axel Strotbek, CFO AUDI AG.
De extraordinära posterna på totalt 1,8 miljarder euro gäller dieselfrågan med V6 3.0 TDI i USA samt möjligt defekta Takata-airbags. På den nedre raden visas ett resultat på 3,052 miljoner euro 2016 (2015: 4,836 Mio euro) och en vinstmarginal på 5.1 procent (2015: 8.3 procent).
Under 2017 förväntar sig Audi-koncernen en moderat tillväxt i antalet levererade bilar och omsättning samt en vinstmarginal på mellan 8 till 10 procent.