Autobutler.se har ny partnerskapsstrategi för verkstäder
Efter att franska PSA förra året utnämnde Autobutler till spjutspets för den digitala insatsen vad gäller verkstäder och investerade ett tresiffrigt miljonbelopp i företaget, satsar autobutler.se nu på att bli en digital partnerskapsportal för utvalda kvalitetsverkstäder som fokuserar på kvalitet, service och digitalisering.
– Det viktigaste för en portal som vår är att hitta nya kunder och generera ytterligare intäkter till våra verkstäder. Med den nya strategin fokuserar vi mer på verkstäder som vill bli ledande inom digitaliseringen. Vår tillväxtplan för ökad trafik och målet med färre verkstäder ska samtidigt lägga grunden för närmare relationer med alla verkstäder på Autobutler, säger vd:n Christian Legêne.
Ett led i partnerskapsstrategin är att få till ett närmare samarbete med verkstäderna i syfte att få digitala kunder och använda de många nya digitala verktygen. Utöver kraven på bl.a. kedjelänkar ska portalen hädanefter skapa partnerskap baserade på verkstadens tillväxtambitioner, kapacitet, online-mentalitet och förmåga att betjäna digitala kunder. Autobutler.se kommer också att bedöma hur verkstaden presenterar sig för kunderna, och dess fysiska placering.
– I många städer finns det anhopningar av verkstäder i samma område. Det är inte ovanligt att se tio till femton verkstäder inom ett par hundra meters avstånd som dagligen konkurrerar med varandra. Detta slipper du på en portal som autobutler.se, eftersom att kunden får offerter från max tre verkstäder. Den nya marknadsstrategin innebär att det finns färre verkstäder och att varje verkstad i varje stad får en större omsättning.
Portalen begränsar antalet partner till 500 rikstäckande fullserviceverkstäder, där kunderna kan få hjälp med alla typer av verkstadsarbete, från byte av vindrutor och rostskydd till mer avancerade reparationer och skador.
Efter att autobutler.se förra året fick ett miljonbelopp från franska PSA, lanserar portalen nu sin största marknadsföringskampanj någonsin via bl.a. radio och digitala medier för att säkerställa en ökad tillströmning av kunder. Parallellt med det utvidgar man sitt erbjudande till verkstäderna, bl.a. med det separata boknings- och kundhanteringssystemet Generator, som redan används av över 200 verkstäder.
– Med autobutler.se och bokningsprogrammet Generator hjälper vi verkstäder vid tidpunkter då det annars är glest med arbete. Målet med den nya strategin är att vi skaffar kunder till de många kvalitetsgodkända verkstäderna året runt, och därigenom skapar en ännu närmare relation med framtidens mekaniker som gör en extra insats för att få nöjda kunder och skaffa sig en bra image i digitala medier, avslutar Christian Legêne.
______________
FAKTA
Autobutler.se partnerskapsstrategi
1. Antalet verkstäder begränsas till 500 rikstäckande fullserviceverkstäder.
2. Verkstäderna ska uppfylla kvalitetskraven i förhållande till den kedja eller varumärke de är anslutna till och certifierade inom samt de lö. De ska också upprätthålla ett kundbetyg på minst 4,0 av 5 och bli godkända i de obligatoriska stickprovskontroller som genomförs i samarbete med KBV.
3. Autobutler.se:s garanti för bilägare ska gälla i verkstäderna, med minst två års garanti på både arbete och reservdelar. Vidare ska verkstäderna efterfölja MRF:s reparationsvillkor med särskild inriktning på skriftlig offertbekräftelse och avtal med bilägaren.
4. Om en verkstad misslyckas med att bli godkänd på tre KBV-stickprovskontroller på grund av upprepade allvarliga brister, upphör samarbetet med verkstaden omedelbart.
5. Verkstäderna kan delta i ett antal kampanjer från autobutler.se och ta emot bilägare som vill utnyttja erbjudandet.
6. Verkstäderna ska inom ett dygn aktivt lämna bud på de uppdrag som upprättas i närområdet.
7. Om den enskilda verkstaden vinner alldeles för få uppdrag, gör man en insats i form av en aktiv kampanj för att öka kundbasen.
Bild på hela Autobutler-teamet