”För liten bonus” anser MRF om bonus-malus-förslaget
- Vill man verkligen göra något åt utsläppen när det gäller nya bilar så är en höjd bonus med 5 000 kr på tok för lågt, säger Charlie Magnusson, på branschorganisationen MRF. Idag är den sk supermiljöbilspremien på 40 000 kr vilket inte lett till någon rusning efter elbilar. Jag tror att en premie bör ligga runt 100 000 kr om det verkligen ska ha avsedd effekt.
Transportbilar drabbas orimligt hårt. Bilar som släpper ut mer än 140 g CO2/km får en extraskatt på 100 kr/gram över 140 g (77 kr mellan 95 – 140 g/km).
- Detta innebär att exemepelvis transportbilar kommer att få en orimligt hög skatt under de första tre åren – vilket troligtvis kommer att leda till att många småföretag skjuter upp bytet av sina transportbilar, vilket inte är bra för varken miljön eller trafiksäkerheten, säger Charlie Magnusson.
- Vi kommer att studera förslaget i detalj när det kommer, men allt tyder på att det är kraftigt överfinansierat d v s mycket mer malus än bonus, avslutar Charlie Magnusson.