Kampanjen Verkstadsvalet går in i ett andra skede
SBF:s kampanj i samarbete med SFVF, Verkstadsvalet, går in i ett andra skede. Det innebär att allt mer kraft kommer att läggas på lobby- och opinionsarbete nationellt och inom EU. Det beror på att frågorna kring autonoma och uppkopplade fordon står inför avgörande skeden sett till politiska beslut kring EU-förordningar, EU-riktlinjer, nationella lagar och regelverk.
– Vi ser ett antal stupstockar framför oss inom närtid. Allra närmast ligger ett beslut i EU-parlamentet om regelverk för uppkopplade konsumentvaror, däribland motorfordon. Det förväntas komma någon gång efter påsk. En enad motorbransch tillsammans med konsumenterna inom EU vill ha ett tydligt regelverk som bygger på konkurrensneutralitet, så att EU:s intentioner med avregleringen av bileftermarknaden även fungerar framtiden, säger Christer Liljenberg, ordförande för Sveriges Bildelsgrossisters Förening, SBF.
Christer Liljenberg säger att han som ledande svensk branschföreträdare känner en stor oro inför att många av motorbranschens kommersiella parter i Sverige; bilhandlare – såväl begagnathandlare som märkesåterförsäljare, bilverkstäder – såväl märkesauktoriserade som fristående verkstäder, samt bildelsgrossister, inte förstår att deras rörelser kommer att hotas om fordonstillverkarna ges exklusiv rätt till fordonsdatan.
– Det rör sig om många SME-företag och det är de små livsviktiga verkstäderna på landsbygden som löper mest risk att skadas vid ett felaktigt beslut, inte tillåts att konkurrera.
– Sedan ska vi inte glömma konsumenten, rimligt är det bilägaren som äger rätten till fordonsdatan och ingen annan. Konsuments valfrihet är A och O, påpekar Christer Liljenberg.
Han berättar att SBF har kontakter med svenska EU-parlamentariker och speciellt med Anna Hedh (S) och Anna Maria Corazza Bildt (M) som båda sitter i IMCO, utskottet för den inre marknaden och konsumentskydd. SBF har även kontakter med Näringsdepartementet och Konkurrensverket, KKV, samt tagit initiativet till att motorbranschen får vara med i den statliga utredningen kring lagar och regler för autonoma och uppkopplade fordon under Jonas Bjelfvenstams ledning.
– Vi för fram vår syn i de olika frågorna med målet att slå vakt om den fria konkurrensen, konkurrens på lika villkor och konsumente ns valfrihet. Sedan är det upp till verkstäder och leverantörer att konkurrera inom det regelverk som finns för underhållstjänster för motorfordon.
Det var i anslutning till Automässan i januari som SBF i samarbete med SFVF rullade ut den gemensamma och långsiktiga informations- och opinionskampanjen Verkstadsvalet. Just nu rullar den på med digital native-annonsering, redaktionella annonser, på de ledande nyhetssajter.
– Vi vet att vi har bra utväxling på de insatser som vi har gjort utifrån budget, säger Christer Liljenberg.
Nu står kampanjen inför det andra skedet. Det är det politiska spelet kring teknisk information, RMI, och rätten till den fordonsgenererade datan från autonoma och uppkopplade fordon.
– Det som EU-parlamentet beslutar om inom kort kommer att bli livsavgörande för hela motorbranschen, avslutar Christer Liljenberg, ordförande för Bildelsgrossisterna.
Liljenberg är även den högst valde svensken inom Europas automotivesektor. Detta i sin roll som vice ordförande i den europeiska samarbetsorganisationen för den fria bileftermarknaden, FIGIEFA. I den rollen ingår han även som enda nordbo i EU:s toppmöte för konkurrenskraft och tillväxt inom automotive, GEAR2030.