Psykologer bakom designen av nya Fiestans interiör
Nästa generations Ford Fiesta har en helt ny interiör. Fords designer har utgått ifrån ett helhetsperspektiv på designen för att få föraren att omedelbart skapa känslomässiga band till den nya bilen. Designteamet har tagit hjälp av både psykologer och mjukvara för avläsning av ögonrörelser för att skapa en design som föraren älskar från första ögonblicket.
– Människor bestämmer på mindre än tre minuter om de älskar en produkt eller inte, och det gäller även bilar. Från ögonblicket du kliver in i bilen gör du kopplingar till lukten känslan av ytorna eller ljudet från när dörren stängs, och det är väldigt kraftfullt om vi som designer kan hjälpa till att skapa den perfekta upplevelsen för kunden, säger Amko Leenarts, globalt operativt ansvarig för interiördesign på Ford.
Resultatet av forskningen är en interiördesign som är logisk, känsloladdad och användarcentrerad. Layouten och placeringen av pekskärmen är visuellt tilltalande, intuitiv och sitter närmare förarens siktlinje.
Nästan hälften av knapparna på ratten och mittkonsolen har försvunnit jämfört med den tidigare generationen av Fiesta. De mest naturliga och ergonomiska placeringarna av kontroller och skärmar har tagits fram med hjälp av datorprogram som läser av förarens ögonrörelser. Det ska göra att föraren undermedvetet älskar den nya designen, kanske utan att ens veta varför.
– Det finns många kvalitetshöjande detaljer och element i den nya generationens Fiesta som kunderna kommer att märka utan att ens inse det, säger Amko Leenarts, globalt operativt ansvarig för interiördesign på Ford.